Diplomi-insinöörin tutkinto avaa ovia

Krista Sorri opiskelee insinööristä diplomi-insinööriksi.

Työttömyys voi olla uusi alku. Näin ajattelee parikymmentä vuotta työelämässä ollut Krista Sorri, joka aloitti diplomi-insinöörin opinnot TTY Porin laitoksella tänä syksynä. Sorri opiskeli alun perin opistoinsinööriksi teknillisessä opistossa.

– Valmistuin vuonna 1993, suoraan edelliseen lamaan. Nokia oli tuolloin yksi harvoja työllistäjiä. Pääsin Laitilan aikuiskoulutuskeskuksen menetelmäsuunnittelukurssille ja töihin Nokialle menetelmäsuunnittelijaksi.

Vaikka Sorrilla ei ollut diplomi-insinöörin tutkintoa, hän pääsi työskentelemään monipuolisesti Nokian tuotanto- ja hankintapuolen organisaatioissa. Teoreettisen taustan ja korkeakoulututkinnon puute nousi kuitenkin välillä selväksi esteeksi uralla etenemiselle. Nokialta Sorri siirtyi Biolanille. Vuosi sitten yrityksessä oli yt-neuvottelut, ja Sorrin mielessä itäneet ajatukset lisäkoulutuksesta alkoivat voimistua. Hän alkoi selvittää, millaista jatkokoulutusta insinööreille on tarjolla.

– Olin pari vuotta sitten johtamiskoulutuksessa Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä, ja aloin miettiä korkeakoulututkintoa. Teekkarilakki tupsuineen on aina kiehtonut, halusin päästä siihen porukkaan, Sorri kertoo.

Töiden loppuminen Biolanilla sinetöi Sorrin päätöksen. Hän haluaisi opiskella insinööristä diplomi-insinööriksi TTY Porin laitoksella.

Ohjelmistoprojekteihin tai opettajaksi

Sorri opiskelee pääaineenaan tuotantotaloutta ja sivuaineena ohjelmistotuotantoa. Tavoitteena on saada diplomi-insinöörin paperit elokuussa 2016. Tuotantotalous valikoitui pääaineeksi työelämässä karttuneen vahvan tuotantokokemuksen vuoksi. Nyt Sorri haluaa syventyä tuotannon teorioihin. Myös ohjelmistotuotanto on osoittautunut monipuoliseksi ja kiehtovaksi aineeksi.

– Esimerkiksi Java-ohjelmoinnin opettelu on verrattavissa uuden kielen opiskeluun. Se on todella vaativa, laaja ja mielenkiintoinen kieli.

Ohjelmistopuoli voisikin olla yksi mieluinen urasuunta valmistumisen jälkeen. Sorri on yllättynyt positiivisesti siitä, miten monipuolinen ohjelmistoala on. Hän on kiinnostunut esimerkiksi ohjelmistoprojektien johtamisesta, vaikka ei voisi kuvitella itseään koodaajaksi. Toinen haave liittyy teknisen alan opetustöihin. Tämän tavoitteen toteutuminen olisi Sorrin mukaan lottovoitto. Diplomi-insinöörin tutkinto antaa tarvittavan teoriapohjan sekä ylemmän johdon että opetustehtäviin.

Opinnot ovat yllättäneet haastavuudellaan. Opiskelu on antoisaa, mutta kursseilla saa tehdä tosissaan töitä. Esimerkiksi laskurutiinin löytäminen uudelleen 20 vuoden jälkeen on ollut yllättävän vaativaa, eikä yhtälöitä voi ratkoa luovasti hiukan sinne päin. Opiskelijat tukevat toisiaan treeniporukassa, jossa tehtäviä pureksitaan yhteisvoimin.

– Olemme todenneet, että kolme termiä sisältävään yhtälöön saa mahtumaan kolme merkkivirhettä, Sorri nauraa. – On hiukan erilaista tulla matematiikan tunnille työelämästä kuin suoraan lukiosta. Minä kuitenkin nautin itseni haastamisesta tällä tavalla.

Yksilöllistä ohjausta ja yhteishenkeä

Sorri on tyytyväinen niin TTY Porin laitokseen kuin Poriin opiskelupaikkana. Aikaa ei kuluteta tyhjällä hengailuilla, vaan työskentely on tehokasta. Yhteishenki on hyvä, koska kaikilla on sama tavoite, ja aikuisopiskelijat ymmärtävät, millaista on yhdistää opiskelu, perhe-elämä ja mahdollisesti vielä työkin. Päivät ovat välillä pitkiä, mutta Sorri on saanut soviteltua yksinhuoltajan arjen opintoihin vanhempiensa avulla.

– Poikani aloitti juuri koulun, ja isovanhemmat ovat hoitoapuna. Heidän apunsa on ollut ehdoton edellytys sille, että pystyin aloittamaan opinnot.

Porin laitoksen pienuus on Sorrin mielestä opiskelijoiden etu. Opettajat tuntevat opiskelijat nimeltä ja antavat yksilöllistä ohjausta. Opiskelijoiden erilaiset taustat puolestaan antavat perspektiiviä opintoihin ja työelämään. Porukassa syntyy oivalluksia ja keskusteluja, kun erilaisissa yrityksissä työskennelleet opiskelijat tarkastelevat aiheita omista näkökulmistaan.

Porin kompakti koko ja yksilöllisyys viehättävät Sorria. Keskustassa on persoonallisia putiikkeja ja kahviloita ketjuravintoloiden sijaan. Joki antaa kaupungille oman ilmeensä, ja asunnot ovat kohtuuhintaisia. Turun seudulla asuva Sorri kulkee koulumatkat bussilla, mutta edulliset asuntomarkkinat ovat plussaa niille, jotka muuttavat opintojen ajaksi Poriin.

Tutkinto parantaa työllistymisnäkymiä

Vaikka työttömyysluvut ovat synkkiä, Sorri rohkaisee opiskelemaan ja vaihtamaan alaa, jos vaihtoehto houkuttelee. Hän uskoo, että diplomi-insinöörin tutkinto työllistää lamasta huolimatta. Pieni maa tarvitsee henkistä pääomaa etenkin tiukassa taloustilanteessa.

– Tämäkin lama tulee loppumaan joskus. On toki toinen kysymys, kuinka monta vuotta siinä kestää. Kilpailukyvyn parantamiseen tarvitaan poliittista tahtoa. Lisäksi Suomi tarvitsee Nokian jälkeen tuoteryhmän tai innovaation, jota kukaan muu ei pysty tekemään yhtä hyvin kuin me, Sorri pohtii.

Työttömäksi jäänyt voi nykyään uudelleenkouluttautua ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella, jos TE-toimisto arvioi koulutuksen parantavan työllistymismahdollisuuksia. Sorri on tyytyväinen uudistukseen. Tutkintoon tähtäävä opiskelu on hänen mielestään järkevämpää kuin TE-toimiston yksittäiset, kaikille työttömille suunnatut kurssit. Sorri kannustaakin opiskelemaan alaa, joka innostaa aidosti ja parantaa työllistymisnäkymiä.

– On paljon motivoivempaa opiskella tavoitteellisesti kuin kuluttaa aikaa kotona. Tässä ei todellakaan häviä mitään.