Opiskelija bloggaa: "Kaupungilla ei tarvitse heijastinta - vai tarviiko?"

Porin yliopistokeskus on siinä nurkilla silleen, että valoja osuu joka suunnalta. Kyllä siinä pieni ihminen näkyy ihan tavallisissa vaatteissakin tälleen pimeänä vuodenaikana. Voin kertoa näin autolla ajavana, että ei muuten näy.

Heijastimia on kyllä enenevin määrin ihmisillä. Onko se sitten edelleen noloa käyttää sitä heijastinliiviä? Pahimpia ovat juoksijat. Ne vain juoksevat ja tuntuvat haluavan rusakon lailla siihen auton eteen. Joo autoilijat kuuluu väistää suojatiellä olevaa, mutta harvemmin sitä kohdetta tulee väistettyä, jos sitä ei näe. Pyöräilijöillä on sentään useimmiten pyörässä jo valmiina joitain heijastimia.

Onko kaikki vastuu autoilijalla? No oikeastaan on. En silti itse koe miellyttäväksi hypätä ajoradalle, edes sille valkoraidoilla varustetulle, ennen kuin olen varma, että autoilija on minut noteerannut. Sitten, kun mukana on vielä pari karvaista kaveria, niin laulu on valmis. Koirat tosin on paremmin varusteltuja kuin joulukuuset näin joulun alla.

Kolme koiraa, joilla heijastimet kaulassaHeijastimista ja valoista on puhuttu jo vuosia. Miksi niistä sitten edelleen tarvii muistuttaa? Ihmismieli on sen verran hassu, että siinä valoisana aikana keritään unohtamaan se pimeä aika. Ei ennenkään ole sattunut mitään. Ja ei ainakaan pikkujouluaikaan, jolloin tarkkaavaisuus on saattanut herpaantua ihan joidenkin muiden syiden takia.

Kolme koiraa pimeässä heijastimillaVanhassa työssäni olen ollut EHS-insinöörinä eli keskittynyt turvallisuusasioihin päivittäin. Nykyisessä työssäni laitossuunnittelijana kaikenmaailman Safety Sharet ovat jääneet vähemmälle ja sisäinen EHS-ihmiseni halusi päästä ulos nyt blogitekstin muodossa. Suurena suosituksena voin kyllä ehdottaa turvallisuusasioihin paneutumista, sillä ne ovat kovaa valuuttaa nykytyöyhteisöissä, varsinkin erinäisillä tehtailla.

Muistakaa käyttää niitä heijastimia. Jos ei se oma henki ole korkealla, niin jos sen takia, ettei autolla ajavat joutuisi ylimääräisiä sydämentykytyksiä kestämään, kun sieltä pimeästä se musta hahmo hyppääkin tielle. Ja jos ei ole varaa opiskelijana ostaa heijastinta, niin voin vinkata, että erinäisiltä messuilta saattaa niitä löytää (mm. https://www.satarekry.fi/).

Hyvää joulunodotusta!

Kuva kirjoittajasta koira sylissään