Taustaa
Älykäs robotiikka ja automatisointi mullistavat myyntiä Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla. Myynnin älykäs robotiikka auttaa tehostamaan tuottavuutta, parantamaan kannattavuutta ja skaalaamaan liiketoimintaa.
Suomalaisissa pk-yrityksissä ei vielä osata hyödyntää kaikkea teknistaloudellista potentiaalia kansainvälistymisen ja kasvun tueksi. Myynnin ja markkinoinnin tehostaminen ja tulosten optimointi automatisoinnin avulla ei ole suomalaisille pk-yrityksille yleistä. Liiketoiminnan kasvua haetaan edelleen rekrytoimalla lisää henkilöitä myyntiin, vaikka tehokkaiden digitaalisten robotiikkatyökalujen ja liiketoimintamallien löytäminen mahdollistaisi pk-yritysten nopean kansainvälisen kasvun.
Robins-tutkimushanke viitoittaa tietä älykkääseen B2B-myyntiin yhdessä yhteistyöyritysten kanssa. Se yhdistää uudella tavalla teknologiaa eli älykästä myyntirobotiikkaa liiketoiminnan kehittämiseksi ja kiihdyttämiseksi. Robinsissa paneudutaan erityisesti myynnin automatisointiin älyrobotiikalla sekä myynnin optimointiin ja tehostamiseen. Myynti- ja markkinointiosaaminen saadaan pk-yritysten hyödynnettäväksi ja mahdollistamaan kasvua ja kansainvälistymistä.
Tavoite
Robins-tutkimushanke tukee avoimen, älykkään myynti- ja markkinointirobotiikan kehittämistä ja käyttöönottoa räätälöidyssä kehitysympäristössä, joka toimii pohjana avoimelle palveluekosysteemille. Hankkeessa edistetään B2B-myyntirobotiikkaa hyödyntäviä skaalautuvia ratkaisuja ja malleja, jotka yhdessä tukevat avoimeen älymarkkinoinnin ekosysteemiin siirtymistä.
Robins-hanke kehittää uutta tietoa älykkäästä ja arvoa luovasta B2B-myyntirobotiikasta tiiviissä yhteistyössä kumppaniyritysten kanssa.
Tutkimushanke fasilitoi suomalaisten pk-yritysten myynnin ja markkinoinnin transformaatiota kohti avoimia palveluekosysteemejä. Yksittäisten myynnin digitaalisten työkalujen käyttöönoton sijaan siirrytään strategisesti johdettuun ja asiakaslähtöiseen palvelualustamalliin ja sen johtamiseen.
Toimivia ratkaisuja voidaan löytää yhdistämällä asiakaspolkumallia, ekosysteemi- ja alustamalliajattelua sekä älykästä myyntirobotiikkaa.
Vaikutus
Tutkimushankkeen tuloksilla on merkittävää käytännöllistä, yhteiskunnallista ja akateemista vaikuttavuutta ja uutuusarvoa. Robins-hanke tuottaa tieteellisesti uraauurtavaa tutkimustietoa, sillä myynnin älyrobotiikan ja alustatalouden teemat kasvun ja kansainvälistymisen näkökulmista ovat nousevia tutkimuksen teemoja.
Robins-hanke näyttää suuntaa suomalaisille B2B-yrityksille ja edistää myynnin transformaatiota älykästä myyntirobotiikkaa hyödyntäen. Näin kasvuhakuiset yritykset kykenevät toteuttamaan toivotun kasvun, kykenevät disruptiiviseen muutokseen ja pystyvät kääntämään ns. push-markkinoinnin ja -myynnin pull-toiminnoiksi resurssitehokkaan ja älykkään myyntirobotiikan avulla.
Hanke rakentaa älykkään B2B-myyntirobotiikan kehittämis- ja kaupallistamisalustaa ja kehittää uutta tietoa yhdistämällä teknologiaa ja liiketoimintaa. Hankkeessa kehitetään digitaalista B2B-asiakaspolkumallia, ekosysteemi- ja alustamalliajattelua, digitaalisen ajan myynnin johtamisen malleja sekä älykkään myyntirobotiikan työkaluja.
Yrityksille suunnattujen tuotosten lisäksi Robins-hankkeessa tehdään kansainvälistä, korkeatasoista tutkimustyötä, jonka avulla osallistetaan hankekonsortion yrityksiä, suomalaisia menestyjäyrityksiä, akateemista yhteisöä ja yhteiskuntaa.
Rahoitus
Robins-projekti on 60-prosenttisesti Business Finlandin rahoittama. Loput 40 % rahoittavat Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu.
Yhteistyöyritykset
Robins-hankeverkosto rakentuu Tampereen korkeakouluyhteisössä toimivien johtamisen, myynnin ja markkinoinnin tutkijoiden sekä kuuden yhteistyöyrityksen – Codemen, Differo, Gofore, Gravicon, Intolead ja Sales Communications – ympärille. Mukana on myös kansainvälisiä partnereita.