Oma pilvi tukemaan tikolaisten oppimista

Teksti pääosin: Anniina Torniainen (tietoverkkopalvelut)

Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman käyttöön tulee oma yksityinen pilvi. Sitä tullaan hyödyntämään oppimisen apuvälineenä monin tavoin. Oman pilven avulla voidaan toteuttaa tikon käyttöön XaaS-malli (Everything/Anything/Anywhere as a Service)  ja sen pystytyksestä, ylläpidosta ja hallinnoinnista vastaavat tietojenkäsittelyn opiskelijat saaden näin erittäin arvokasta kokemusta tulevia työpaikkoja silmällä pitäen. Pilven pystyttäminen on päässyt jo hyvään vauhtiin ja ns. tuotantokäyttöön se otetaan vuoden loppupuolella. Fyysisesti Tikon pilvi koostuu kolmesta palvelimesta, joista yksi toimii levypalvelimena (tallennus), tallennusverkosta (fibrechannel) ja pilven edustaverkosta:

pilvi

Yksityisellä pilvellä (private cloud) tarkoitetaan sitä, että yrityksellä itsellään on tarvittavat laitteet ja henkilökunta ylläpitämään laitteita ja palveluita. Yksityinen pilvi on tietoturvan kannalta turvallisempi vaihtoehto kuin julkinen pilvi, koska sen laitteet, kuten esimerkiksi palvelimet, niiden sisältämät palvelut ja liikenne on yksityisessä verkossa. Turvallisuutta lisää myös se, että yksityisen pilven hallinta on yrityksen omissa käsissä. Yksityistä pilveä käyttävät yleensä yritykset, jotka ovat tarpeeksi isoja satsatakseen laitteisiin ja ylläpitoon, jotka tarvitsevat tarkkaa tietoturvaa ja yksityisyyttä tiedolleen tai joiden ainoa tuote on sovellus tai tietoa.

Julkisella pilvellä (public cloud) tarkoitetaan sitä, että yritys ostaa palveluna tarvitsemansa määrän laitekapasiteettia siten, että itse laitteet ja muut palvelut sijaitsevat palvelun tarjoajan tiloissa ja sen hallinnoimina. Julkista pilveä käyttävät yleensä yritykset, jotka tekevät yhteistyöprojekteja, tarvitsevat ajoittain enemmän suorituskykyä ja jotka eivät halua tai voi satsata omiin laitteisiin ja ylläpitoon. Julkisen pilven liikenne kulkee julkisessa verkossa, palvelut ovat kolmannen osapuolen hallinoimia ja julkista pilveä pidetään tietoturvan kannalta mahdollisesti haavoittuvampana kuin yksityistä pilveä.

Hybridi pilvi (hybrid cloud) on yhdistelmä julkisesta ja yksityisestä pilvestä.

Pilvipalvelut ovat erittäin nopeasti kasvava ”teollisuudenala”, joka tuo paljon hyötyä yrityksille ja työtä osaajille. Alla oleva video tiivistää hyvin yksityisen pilvipalvelun tulevaisuuden näkymät: