Tikon opiskelijat mukana Active Ageing in Europe –hankkeessa

Tietojenkäsittelyn opiskelijat, joiden suuntautumisena on terveysalan ICT-palvelut, osallistuivat syksyllä 2013 yhdessä hoitotyön opiskelijoiden kanssa Active Ageing in Europe –hankkeeseen, jonka tavoitteena on mm. etsiä hyviä toimintamalleja ja ratkaisuja (teknologia) tukemaan aktiivista ikääntymistä ja ikääntyneiden sosiaalista yhdessäoloa ja vuorovaikutusta. Hankkeen yhteydessä levitetään ja vaihdetaan kokemuksia aidoissa elämisen ympäristöissä toteutuneesta yhteisoppimisesta ja -kehittämisestä, mikä on koonnut yhteistyöhön monialaisesti TAMKin opettajia, opiskelijoita, vanhustyön organisaatioita/ ammattilaisia sekä yrityksiä. Mukana on kumppaneita Hollannista, Itävallasta ja Englannista.

Osana hanketta testasimme Practitec Oy:n kehittämää erityisesti senioriväestölle suunnattua Pulinaboxia. Pulinaboxi on uusi sosiaalinen media, joka yhdistää perinteisessä puhelinverkossa olleet keskustelufoorumit ja Internetin chat-palstat. Pulinaboxi mahdollistaa sosiaalisen kanssakäymisen ilman tietokonetta ja siihen voi liittyä jopa tavallisella puhelimella. Pilotointi tapahtui Pirkkalassa vanhustyön keskuksessa Pirkankoivussa.

pulinaboxi

Neljä tietojenkäsittelyn opiskelijaa osallistui hankkeeseen kouluttajina ja teknisenä tukena. Samalla arvioitiin pulinaboxi-palvelun soveltuvuutta senioriväestön yhteydenpitoon sekä palvelun käytettävyyttä. Hoitotyön opiskelijat toimivat verkkokeskustelujen toteuttajina ja ylläpitäjinä.

teksti ja kuva: Tapio Yrjölä