Projektin haasteita 12tiko2:n kertomana

12tiko2 jatkaa kuulumisten kertomista ja keskittyy lähinnä niihin asioihin, mitkä tuottavat hankaluuksia. Nämähän voidaan nähdä myös kehityskohteina, joten ongelmiin törmääminen on sikäli jopa toivottavaa. Vaikka projektia hidastavat elementit, ovat ne sitten mitä tahansa, koetaankin negatiivisina, on niistä aina hyötyä. Kun vaikkapa koodi ei toimi, ja sen kanssa painii viikon verran ja saa sen toimimaan, ei samoja virheitä todennäköisesti tee enää uudelleen.

Kevään peliprojekti onkin lähtenyt nopeasti käyntiin ja takana on jo puolet sprinteistä. Tuoteomistajat haluavat nyt viimeistään ensimmäiset pelattavat versiot peleistä, mikä saattaa aiheuttaa paineita joillekin ryhmille.

Tiimistämme on muodostettu neljä peliryhmää, jotka ovat kaikki lähteneet pelisuunnittelussa todella eri linjoille. Kuitenkin kohtaamamme ongelmat ovat olleet samantyyppisiä. JGAME on aiheuttanut useammalle ryhmälle päänvaivaa ja netistä löytyy heikosti ohjeita sen käyttöön. Onneksi ohjelmointipajan tuutorit ovat kiertäneet auttamassa ja jakamassa neuvojaan. Ideoissa on jouduttu joustamaan niin JGAME:n rajoitteiden kuin eriävien mielipiteidenkin osalta, mutta kaikki ovat kuitenkin päässeet alkuun peliensä kanssa. Töitä on riittänyt ja monet ovat joutuneet karsimaan omia menojaan, että kaikki työt on saatu tehtyä.

Ensimmäistä kertaa tulisi myös käyttää ketterän projektin scrum-mallia projektityöskentelyssä. Usein on käynyt niin, että scrumin menetelmät unohtuvat ja esimerkiksi daily meetingit jäävät pitämättä. Pikkuhiljaa alamme kuitenkin oppia ajankäytön hallintaa ja kuinka paljon työtä sopii yhteen sprinttiin. Ryhmien pienestä koosta huolimatta kommunikointi muodostuu ajoittain hankalaksi ja siihen täytyykin panostaa, jotta kaikki pysyvät ajan tasalla projektin töistä. Ryhmätyötaitoja on siis opittu ja hiottu entisestään.

Insurance Oy:n nettisivut ovat myös oma haasteensa. Tikolaisista varmasti kuka tahansa osaa tehdä sivut, jotka toimivat, ja joilla on näkyvillä jotakin materiaalia. Projektin vaatima nettisivu on kuitenkin enemmänkin luovaa työskentelyä, kun sivulla pitää olla logo ja mielellään yhtenäinen teema. Sivujen sisältö pitää myös muokata itse, toki sitä ei tarvitse aivan tyhjästä tehdä. Lopuksi peli pitää vielä saada näkymään osana sivua.

Määräajan lähestyessä paineet kasvavat ja pelko siitä, onko joitain töitä unohdettu. Projektin ohella pitäisi myös ehtiä opiskelemaan ja saada kurssit läpäistyä. Kevät onkin kiireistä aikaa ensimmäisen vuoden tikolaisille, mutta opettaa hyvin paineen ja aikataulun alla työskentelystä. Myös muusta elämästä pitäisi huolehtia ja tasapainottaa peliprojekti muun elämän kiireisiin. Toisaalta tämä on ehkä parasta opiskelua työelämää varten.

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *