Swarms: opiskelijat parveilevat pelilabrassa!

Kuntokadun toimipisteen Infotalon yläkerran pelilabra ei ole hiljentynyt urheilulomaa edeltävänä viikonloppunakaan, kun Swarms-projektin puuhastelijat viimeistelevät luomustaan. Deadline on hiihtoloman keskiviikkona, joten aikataulu painaa päälle.
Idea Swarms-peliin syntyi viime syksynä tietojenkäsittelyn ja
viestinnän koulutusohjelmien yhteisellä pelikäsikirjoituskurssilla.
Kaksi opiskelijaa tietojenkäsittelystä ja kaksi viestinnästä loivat käsikirjoituksen pelille, jota alettiin tammikuussa työstämään
oikeaksi peliksi. Samalla tiimi kasvoi seitsemään henkilöön. Alustaksi valittiin XBOX 360 ja kehitysympäristönä toimii Microsoftin Visual Studio XNA-kirjastolla. Peliprojektin hermokeskukseksi muodostui Kuntokadun uusi pelilabra, josta löytyykin kaikki tarvittavat välineet.
Pelilabra perustettiin tukemaan ja kannustamaan pelikehityksestä
kiinnostuneita tietojenkäsittelyn opiskelijoita. Aiheesta on hyviä
kokemuksia Finalysonin-toimipisteen Score-pelikerhon osalta ja
pelikehityksestä kiinnostuneita opiskelijoita löytyy myös tikon puolelta.
Varsinaisia kursseja pelikehitykseen on vielä harvassa, vaikka pelien tekemistä sivutaankin useilla kursseilla. Pelikehityksessä vaaditaan monenlaisia taitoja ja paras tapa oppia tekemään pelejä on tehdä pelejä. Tässä kohtaa pelilabra astuu mukaan kuvioon tukemaan pelikehityksestä kiinnostuneita.
Pelilabran kalustus ja laitteet alkavat olemaan valmiina ja urheiluloman jälkeen olisikin tarkoitus alkaa laajentaa pelilabran toimintaa. Ovia pidetään auki ainakin muutamana iltapäivänä viikossa jolloin paikalle voi tulla istuskelemaan, juttelemaan tai tietysti pelailemaan. Tarkoitus olisi myös järjestää erilaisia pelisuunnitteluun, -analyysiin ja pelaamiseen liittyviä tapahtumia
sekä tietysti tukea opiskelijoita omissa projekteissaan aina
ideoinnista toteutukseen asti.
Swarmsilla osallistutaan kansainväliseen Dream Build Play 2010
Challengeen, joka on kilpailu XNA:lla toteutetuille peleille.
Tekijöiden tavoitteena on semifinaaliin pääsy, joka kilpailun tason
huomioiden olisi jo iso juttu. Kävi kilpailussa miten tahansa,
Swarms-projekti on ollut merkittävä oppimisprosessi, johon pelilabra on antanut hienon mahdollisuuden

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *