Tietojenkäsittelyn kevään peliprojekti 12tiko1 sanoin

Tikon ensimmäinen vuosi opiskellaan 5 valmennustiimissä, joissa jokaisessa on n. 20 opiskelijaa. Tässä 12tiko1-tiimin kuulumisia kevään projektista:

Ensimmäisen vuoden tietojenkäsittelyn opiskelijoiden opinnot ovat jaettu kahteen osaan. Syksy opiskellaan perinteisempään tapaan alan perusopintoja ja kevät tehdään peliprojektia. Peliprojektin tämänvuotinen aihe on tehdä kuvitteelliselle vakuutusyhtiö Insurance OY:lle yrityksen tuotteita markkinoiva peli. Pelin lisäksi 4-5 hengen projektiryhmien tulee tehdä myös verkkosivut yritykselle. Vielä on kahdeksan viikkoa aikaa saada valmista aikaiseksi.

Projektin keskiössä on ketterä projektinhallintamenetelmä scrum. Scrum on kehitetty erityisesti ohjelmistotuotannon projektien hallintaan, jossa perinteiset menetelmät eivät toimisi riittävän tehokkaasti. 4-5 hengen opiskelijaryhmät muodostavat scrumtiimejä, joissa yksi opiskelijoista on tiimin scrummaster, jonka tehtävänä on valvoa scrumin toteutusta. Scrumissa tärkeä piirre on itseohjautuvuus, joten projekti on käytännössä kokonaan opiskelijoiden vastuulla.

Opetus on limitetty yhteen projektin kanssa. Projektissa tarvitaan runsaasti eri osaamisalueita koodaamisesta graafiseen osaamiseen ja näitä asioita opetetaan projektin tekemisen ohessa. Käymme kevään aikana läpi mm. ohjelmointia, www-tekniikoita, grafiikkaa, projektinhallintaa ja projekti-infrastruktuuria, mutta kaikessa kantavana teemana on itse projektin edistäminen.

Projektikevät on mielenkiintoista aikaa. Syksyn opiskelumenetelmät muuttuvat hyvin nopeassa tahdissa hyvin erityyppisiksi ja murrosvaihe pakottaa niin opiskelijoita kuin opettajiakin muuttamaan työtapojaan. Opiskelijoiden vastuu kasvaa ja projektista tulee keskeisin osa opintoja, joten osa samaan aikaan tapahtuvasta opetuksesta, joka ei suoraan projektiin liity, tuntuu välillä vähemmän tärkeältä sillä hetkellä. Projektin ja opintojen yhdistäminen vaatii opiskelijalta paljon oman ajankäytön realistista tuntemista ja opettajilta tarkkaa silmää opiskelijoiden kiinnostuksen ohjaamiseen.

Paljon on keväällä tehty ja paljon on vielä tekemättä. Projektin edetessä vastuu lopputuloksesta kasvaa jatkuvasti, mutta samalla myös kasvavat omat odotukset lopputuloksesta. Aina tuntuu löytyvän yhä uusia suuntia, johon projektia voisi laajentaa mutta hiljalleen sitä oppii laittamaan rajat itselleen ja projektiryhmälle. Enää kahdeksan viikkoa aikaa.