Tikon opiskelijoita mukana Visio 2011-tapahtumassa

Visio -tapahtuma on ammattikorkeakouluopiskelijoille suunnattu ideointikilpailu. Tapahtumassa opiskelijoista kootut neljän hengen tiimit vastaanottavat toimeksiannot yrityksiltä. Tiimeillä on 20 tuntia aikaa ideoita ja suunnitella ratkaisu toimeksiantoon, minkä jälkeen työt arvioidaan ja voittaja palkitaan.

Haku tapahtumaan tehtiin vapaamuotoisella hakemuksella, jossa kerrottiin tiimin vahvuuksista ja miksi juuri meidät tulisi valita kilpailun mukaan. Saatuamme tietää mukaanpääsystä olimme hieman ihmeissämme, sillä emme osanneet odottaa mukaan pääsyä lainkaan. Visio oli meille lisäksi ensimmäinen varsinainen koulun ulkopuolinen tapahtuma, johon osallistuimme. Matkaan lähdimme varautuneina, mutta positiivisin mielin.

Tapahtumaa varten meidän piti tehdä kasa ennakkotehtäviä, niin opintopisteitä kuin myöskin meidän toimeksiantajaamme, Aamulehteä varten. Tehtävät koskivat lähinnä meitä itseämme ja kuinka aiomme valmistautua ideointia ja kyseistä tapahtumaa varten. Käytimme niiden tekemiseen melko paljon aikaa muihin tiimeihin verrattuna. Teimme kyseisiä tehtäviä monena iltana ja vaikka ne tuntuivatkin hankalilta, oli niiden tekemisestä meille oikeasti hyötyä, sillä ne valmistivat meitä tapahtumaa varten, opettivat ryhmätyö- ja ideointitaitoja, sekä paransivat meidän ryhmän sisäistä henkeä.

Aikasempien kokemuksien puutteen vuoksi, meillä ei ollut kovin suuria ennakko-odotuksia tapahtumalta. Lähdimme mukaan rennolla asenteella ja ensimmäisenä tavoitteena oli vain tehdä annetut tehtävät mahdollisimman hyvin ja katsoa mihin se riittää. Tapahtumalla oli kaksi toimeksiantajaa. Aamulehti ja Saarioinen, joista valitsimme ensimmäisen, koska ajattelimme, että se sopisi paremmin meille tietojenkäsittelijöille mahdollisen tehtävän sisällön vuoksi.

Tapahtumaan päästyämme saimme käteemme toimeksiannon Aamulehdeltä alkuillasta ja aloitimme työnteon heti ruokailun jälkeen. Toimeksiannolle varatusta 20 tunnista käytimme hyödyksi suurimman osan. Omien laskujemme mukaan aikaa tekemiseen käytimme noin 16 tuntia ja loput kuluivat lähinnä virkistäytymiseen pelejen merkeissä. Työnteon aloitimme noin kahdeksalta illalla ja ensimmäisenä yönä hereillä pysyttiin lähinnä kahvin, ES:n sekä tahdon voimalla.

Lähempänä tapahtumaa pistimme itsellemme melko rohkean tavoitteen sijoittua kolmen parhaan joukkoon. Rohkea siksi, koska ajattelimme että tapahtumaan tulee osallistumaan paljon ns. meitä kokeneempaa ja ”viisaampaa” porukkaa. Tiimimme toimi kuitenkin erittäin hyvin ja iltajuhlassa saimmekin kuulla, että saavutimme tavoitteemme. Sijoituimme kolmen parhaan joukkoon ja pääsimme esittämään ideamme vielä kertaalleen noin satapäiselle yleisölle. Olimme erittäin lähellä tapahtuman voittoa, mikä hieman harmittaakin sillä jaossa olisi ollut 1 000 euroa käteistä.. Kaiken kaikkiaan Visio 2011 oli erittäin opettavainen kokemus meille ja aiomme pyrkiä mukaan tapahtumaan ensi vuonna hieman kokeneempina kilpailijoina, jos mahdollisuus vaan suodaan!

Text by Otto Kivikärki, Juhani Partanen, Markus Heikkinen, Jussi Säilä
Believe the Hype – Everything is under control