Mihin sosiaalityön tutkinnolla pääsee töihin?

Opiskelijoita kirjastossa
Kuva: Tampereen yliopisto

Yliopiston sivuilta löytyy kymmenittäin erilaisia opiskelualoja ja tietoa tutkintojen sisällöstä, mutta vähemmän tietoa siitä millaisiin konkreettisiin työtehtäviin voi päätyä. Kuvaukset ”monenlaisista asiantuntijatehtävistä” aiheuttivat ainakin itsessäni lukioikäisenä lähinnä hämmennystä, sillä niiden avulla oli vaikea tehdä erottelua eri alojen välillä. Mihin sillä sosiaalityön maisterintutkinnolla sitten pääsee töihin?

Sosiaalityön koulutus eroaa monesta muusta tutkinnosta sillä, että se tähtää selkeään professioon. Sosiaalityöntekijän ammatin harjoittamista säädellään lailla ja sosiaalityöntekijän nimikettä saavat käyttää vain Valviran laillistamat ammattihenkilöt. Sosiaalihuollon ammattihenkilölain mukaan sosiaalityöntekijänä saa toimia vain henkilö, joka on suorittanut Suomessa ylemmän korkeakoulututkinnon, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu pääaineopinnot tai pääainetta vastaavat yliopistolliset opinnot sosiaalityössä.

Suurin osa valmistuneista työskenteleekin sosiaalityöntekijän nimikkeellä erilaisissa tehtävissä. Töissä.fi-sivuston mukaan suurin osa yliopistojen urakyselyyn vastanneista sosiaalityön tutkinto-ohjelmasta valmistuneista työskentelee sosiaalityöntekijänä. Yleisiä nimikkeitä ovat myös koulukuraattori, johtava sosiaalityöntekijä, projektipäällikkö ja perusturvajohtaja. Pelkkä sosiaalityöntekijän titteli ei vielä kuitenkaan kerro työtehtävien luonteesta.

Suurimpana työnantajana sosiaalityöntekijöille toimivat kunnat.

Suurimpana työnantajana sosiaalityöntekijöille toimivat kunnat. Sosiaalityöntekijöitä työskentelee muun muassa lastensuojelussa, koulussa koulukuraattoreina, aikuissosiaalityössä, sosiaalipäivystyksessä, vammaispalvelussa ja vanhustyössä. Myös sairaaloissa ja kuntoutuslaitoksissa on töissä sosiaalityöntekijöitä. Järjestösektorilla työpaikkoja tarjoavat esimerkiksi turvakodit, adoptioneuvonta ja erilaiset hankkeet ja projektit potilasjärjestöissä. Useimpia sosiaalialan työpaikkoja yhdistää ihmisten hyvinvoinnin edistäminen tavalla tai toisella.

Sosiaalityöntekijät ovat usein ihmisten tukena kriisin keskellä: lastensuojelu tukee kriisin kohdatessa perhettä, aikuissosiaalityö auttaa aikuisia erilaisissa oman elämän kriisikohdissa ja sairaalasosiaalityö on apuna sairastuessa. Toisaalta, sosiaalipalvelujen kattaessa ihmisten eri elämänvaiheet sosiaalityöntekijät ovat mukana myös elämän iloisissa hetkissä ja mukana iloitsemassa asiakkaiden onnistumisista.

Sosiaalityöstä valmistuneena ei kuitenkaan tarvitse työskennellä vain sosiaalityöntekijöille suunnatuissa tehtävissä kuten lastensuojelun sosiaalityöntekijänä, vaan myös monet muut asiantuntijatehtävät ovat avoinna. Sosiaalityöntekijöitä on töissä asiantuntijoina ministeriöissä, valtion virastoissa ja esimerkiksi Kelassa. Valtion aluehallintovirastoissa toimii sosiaalihuollon ylitarkastajina sosiaalityöntekijöitä. Sosiaalityön ammattilaisia toimii myös tutkijoina yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa. Lisäksi yrittäjyys on mahdollinen uravaihtoehto, sosiaalityöntekijöitä toimii muun muassa sosiaalialan henkilöstövuokrauksen ja yksityisten lastensuojelulaitosten saralla.

Sosiaalityön koulutus siis avaa laajan valikoiman vain sosiaalityöntekijöille suunnattuja työpaikkoja, mutta antaa erinomaiset valmiudet myös yleisiin yhteiskuntaan ja ihmisten hyvinvointiin liittyviin asiantuntijatehtäviin julkisella, yksityisellä ja järjestösektorilla. Vastaus kysymykseen siitä, mihin sosiaalityön tutkinnolla pääsee töihin onkin helppo: vain taivas on rajana!

– Maria

Kuva Mariasta
Kirjoittajasta: Minä olen Maria, tuplatutkintoa tekevä neljännen vuoden sosiaalityön ja toisen vuoden hallintotieteiden opiskelija. Kahdella tutkinnolla haluan luoda uniikkia osaamista työmarkkinoita ajatellen sekä laajentaa ymmärrystäni yhteiskunnasta. Olen kiinnostunut yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, itseni kehittämisestä ja pitkistä keskusteluista teekupin äärellä.

Mielenkiintoinen kysymys 🙂 Olen myös pohtinut tätä.

Niina

18.2.2021 17:42

Hei! Kiitos ajatuksistasi! Juuri tällaista kirjoitusta tarvitsin, kun mietin kuumeisesti ammatinvalintaani :).
”Sosiaalityöstä valmistuneena ei kuitenkaan tarvitse työskennellä vain sosiaalityöntekijöille suunnatuissa tehtävissä kuten lastensuojelun sosiaalityöntekijänä, vaan myös monet muut asiantuntijatehtävät ovat avoinna.”
Tuo virke oli hyvä, ja mietinkin, että jos tiedän jo nyt, etten halua välttämättä suoranaisesti sosiaalityöntekijälle suunnattuun tehtävään, onko minun järkeä lukea sosiaalityötä, vai olisiko joku muu suuntaus parempi, ehkä sosiologia.

Suvi

1.9.2020 10:50