Medianomien ainejärjestötoiminta – normaalioloissa ja poikkeustilan aikana

Opiskelijaelämä pitää sisällään paljon muutakin kuin pakollisia luentoja ja kurssitehtäviä. Itselleni on ollut erityisen tärkeää päästä kokeilemaan kaikkea uutta. Olen ollut mukana erilaisissa projekteissa, kuten asiakastöissä ja lyhytelokuvissa, toiminut tuutorina ensimmäisen vuoden opiskelijoille, tutustunut opiskelijalähettilästoimintaan sekä ollut mukana ainejärjestömme hallituksessa. Nyt haluankin kertoa teille hieman enemmän omasta ainejärjestöstäni!

TAMKin media-alan ainejärjestön, Tarina ry:n, hallitukseen kuuluu 14 opiskelijaa kaudella 2020–2021. Tarina valvoo opiskelijoiden etuja, ja järjestää opiskelijoilleen erilaisia tapahtumia. Olen itse ollut mukana hallituksen toiminnassa kohta kaksi vuotta, ja roolini on pysynyt koko ajan samana. Tarinalla on kolmen hengen tapahtumatiimi ja itse toimin tapahtumavastaavana.

Hallituksen kokousten lisäksi pidämme keskenämme tapahtumapalavereja ja ideoimme yhdessä. Parasta on se, että tuossa porukassa uskaltaa sanoa ääneen kaikki ideat, olivat ne sitten kuinka älyttömiä tahansa. Usein näistä lennokkaimmista ajatuksista syntyy juurikin ne parhaat tapahtumat!

Olen saanut kokea järjestötoiminnan arkea sekä normaaliolojen että poikkeustilan aikana. Tarinan hallituksessa on sen verran väkeä, ettemme voi pitää kokouksia koululla, kuten normaalisti on ollut tapana. Korona-aikana olemme järjestäneet kokoukset Zoomissa. Kaipaan kuitenkin todella paljon sitä, että pääsisimme kokoontumaan yhden pöydän ääreen ja vaihtamaan kuulumisia kasvotusten.

Tapahtumien järjestäminen poikkeuksellisena aikana

Tällä hetkellä koen roolini tapahtumavastaavana erityisen haastavana. Haasteita olen halunnutkin, mutta vuoden kestävä poikkeustila vaikeuttaa todella paljon mielekkäiden tapahtumien järjestämistä. Kuinka rakentaa yhteisöllisyyttä ja luoda positiivista vuorovaikutusta opiskelijoiden keskuudessa? Tätä olen miettinyt paljonkin etätapahtumia suunnitellessa.

Olen erittäin ylpeä kolmesta isommasta tapahtumasta, jotka olemme saaneet järjestettyä kuluneen lukuvuoden aikana. Alla muutamia esimerkkejä.

Trick or treat -tapahtumabanneri.
Tapahtuman grafiikat: Kaisa Andersson

Halloweenin Trick or treat laittoi opiskelijat metsästämään piilotettuja karkkeja ja kepposia. Piilotimme yhteensä kuusi Tarinan logoa, joiden yhteydessä oli ohjeet, mitä kuuluu tehdä seuraavaksi. Tarinan someen julkaistiin vihjekuvia, joista tarkimmat opiskelijat saattoivat hoksata mistä yllätyksen löytää. Omasta mielestäni tämä tapahtuma toimii hyvin poikkeusolojen aikana ja tämä oli myös hauskaa toteuttaa.

TTVO-Festivalin tapahtumabanneri.
Tamperelaiset drag queenit Carrie ja Tina the Balleriina esiintyivät TTVO- festareilla Ystävyyden vuosipäivä show’llaan. Tapahtuman grafiikat: Kaisa Andersson

TTVO-festarit on normaalioloissa perinne ja tärkeä tapahtuma, joka tuo yhteen nykyiset opiskelijamme eri vuosikursseilta sekä jo meiltä valmistuneet alan tekijät. Tapahtumassa lahjakkaat opiskelijamme pääsevät näyttämään kykyjään. Tällä kertaa festarit meinasi jäädä järjestämättä koronatilanteen vuoksi, mutta saimmekin idean toteuttaa tapahtuma livestreamina.

Oma tehtäväni oli etsiä mahdollisia esiintyjiä sekä järjestää heille hyvät oltavat koululla. Livestream oli kaikkien katsottavissa Facebookin kautta ja yllätykseksemme se tavoitti todella paljon väkeä. Voisi sanoa, että jopa enemmän kuin normaalisti. Iso kiitos kuuluu koko tiimille, joka oli tätä tapahtumaa mahdollistamassa.

Tarinan etäpikkujoulujen tapahtumabanneri.
Tunnelmia etäpikkujouluista! <3 Tapahtuman grafiikat: Kaisa Andersson, kuva: Janna Järvinen

Kyllähän se nyt vaan on niin, että joululomalle voi lähteä hyvillä mielin vasta sitten, kun pikkujoulut on juhlittu! Tarinan kuumalinja järjestettiin joulukuussa Zoomissa. Oli tiedossa, että opiskelijat ovat väsyneet ainaisiin Zoom-sessioihin, mutta teimme parhaamme suunnitellessamme ohjelmaa tuolle illalle. Järjestimme joulu- ja leffa-aiheisen Kahootin, pientä pelailua sekä puheenjohtajamme saapui paikalle joulupukin asuun pukeutuneena. Ilta oli mielestäni yllättävän hauska ja onnistunut ja tuntui, että muutkin viihtyivät.

Koen, että olen oppinut hallituksessa paljon uutta työelämää ajatellen. Minua kiinnostaisi tulevaisuudessa päästä työskentelemään myös tapahtumien parissa. Mielestäni ainejärjestötoiminta ja tuotannon ammattiopinnot antavat hyvän pohjan, josta lähteä liikkeelle. Jos juuri sinua kiinnostaa edes hieman ainejärjestötoiminta, suosittelen lämpimästi lähtemään mukaan!

Opiskelijalähettiläs Janna.
Olen kolmannen vuoden media-alan opiskelija ja pääsuuntaukseni on tuotanto. Pidän paljon suomalaisista elokuvista ja tv-sarjoista. Minua alkoi jo lapsena kiinnostamaan, mitä kaikkea siellä kameroiden toisella puolella oikein tapahtuu. Tulevaisuuden haaveeni on, että pääsisin tuottamaan erilaisia tv-sarjoja. Television lisäksi minua kiinnostaa kovasti myös tapahtumat. 🙂