Yrittäjyys – tämä(kin) on meille mahdollista!

Kuva: Tampereen yliopisto

Asiantuntijoita, tutkijoita, projektikoordinaattoreita, opettajia, suunnittelijoita... Ja mitä muuta yhteiskuntatutkimuksen opiskelijoista voi tulla?

Opiskelen yhteiskuntatutkimusta. Opiskelemisen ja opiskelijaelämän ohessa olen luonnollisesti suunnannut katsettani jo tulevaisuuteen, ennen kaikkea uraani liittyviin haaveisiin, odotuksiin ja vaatimuksiin. Työelämään tutustumista on alallamme tarjolla loistavasti aina opintojen alusta saakka. Tästä suurkiitos niin yliopiston henkilökunnalle kuin opiskelijajärjestöille!

Kuten sanottua, työelämää esitellään ja siitä puhutaan opintojen aikana paljon, etenkin jos informaation äärelle osaa hakeutua ja on itse aktiivinen. Olen kuullut läkähtymiseen saakka alamme lukuisista työllisyysmahdollisuuksista. Ottaessani osaa erilaisiin työelämätapahtumiin, excursioille ja CV-työpajoihin, on käynyt selväksi, kuinka tarpeellinen ja haluttu yhteiskuntatutkimuksesta valmistunut generalisti onkaan. Vaikka valinnanvaraa työkentällä on, mielestäni kaikkein kiehtovin työskentelymuoto loistaa poissaolollaan. Missä ovat alamme yrittäjät?

Yhteiskuntatutkimuksen opinnot: mikä mainio yrittäjyysvalmennus!

Yhteiskuntatieteilijöiden työtilastojen (muun muassa osoitteessa töissä.fi) työkentällä jyräävät erilaiset julkisen puolen työnantajat, kuten kunnat, valtio ja julkiset organisaatiot. Yrittäjiä työllisistä on verrattain pieni marginaaliryhmä. Suuri, itseäni hämmästyttävä kysymys kuuluukin, miksi tilanne on tämä? En näe mitään syytä, miksei meistä voisi tulla menestyviä yrittäjiä siinä missä muistakin. Päinvastoin! Koulutuksemme antaa äärimmäisen hyvät eväät yrittäjyyteen.

Yhteiskuntatutkimuksen opiskelu valmentaa opiskelijoita kohtaamaan yhteiskunnallisia haasteita ja muutosta. Saamme laajan näkemyksen erilaisista yhteiskunnallisista ilmiöistä, kuten trendien, arvojen ja asenteiden kehittymisestä. Kukapa bisnesmaailmassa ei hyötyisi vaikkapa tasa-arvokehityksen, ympäristökysymysten, sukupuolittuneen markkinoinnin (ja sen murroksen) taikka makujen ja niiden luokittelun tuntemuksesta?

Opintoihimme sisältyy myös laaja-alaista tutkitun tiedon hyödyntämistä, arviointia ja omaksumista. Yhteiskuntatieteilijät kykenevät myös tuottamaan tietoa, kuten tilastoja, selvityksiä ja tutkimuksia paitsi omaan, myös muiden käyttöön. Hyvin perusteltu ja faktoihin perustuva tieto on arvokasta valuuttaa, josta varmasti maksetaan yhä halukkaammin tulevaisuudessa.

Itsenäinen, joustava ja monimuotoinen opiskelu opettaa puolipakollakin itsensä johtamista. Ylipäänsä se, että saa jotain aikaan vaatii paitsi tahtoa, myös tarmoa. Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma ei mahduta opiskelijoitaan samaan muottiin, vaan omat opinnot (ja niihin liittyvät etenemisaikataulut) tulee suunnitella ja niistä tulee vastata pitkälti itse. Tämä jos mikä kasvattaa vastuuntuntoa, paineensietokykyä ja taitoa tehdä hyviä ja perusteltuja valintoja itsenäisesti. Eli toisin sanottuna jo opiskelutyylimme synnyttää melkoista yrittäjähenkeä.

Eli toisin sanottuna jo opiskelutyylimme synnyttää melkoista yrittäjähenkeä.

Yrittäjyyden kulmakiviin lukeutuu ehdottomasti kyky uudistaa omaa ajattelua ja nähdä asioita eri näkökulmista. Tämä toteutuu valinnaisten opintojen kautta. Ei vain tutkinto-ohjelmamme, vaan koko yliopistomme tarjoaa mainiot mahdollisuudet hankkia osaamista myös oman tutkinto-ohjelman ulkopuolelta. Vapaa sivuaineoikeus perehdyttää paitsi toiseen alaan, myös antaa uutta näkökulmaa.

Tulokulma samaan aiheeseen, esimerkiksi medioituun viestintään, voi olla hyvinkin erilainen sosiologiassa kuin politiikan tutkimuksessa, ja poliittisesta päätöksenteosta saatetaan keskustella hyvin eri tavoin kasvatustieteessä kuin journalistiikassa. Kurssisisältöjen ohessa ajatustenvaihto eri alojen opiskelijoiden kanssa rikastuttaa oman ajattelun ohessa sosiaalisia verkostoja.

Urasuunnitelmanani yrittäjyys

Kuten nostoni osoittavat, yhteiskuntatutkimus muovailee ihmisestä varsinaisen työmaailman moniottelijan, jolla on erinomaisia vahvuuksia työllistää omalla osaamisellaan itse itsensä. Ovet aukeavat, kun ne vain tajuaa aukaista. Olen päivä päivältä vakuuttuneempi tulevaisuuden uraani liittyvistä suunnitelmista sekä toiveista. Minusta ainakin tulee yrittäjä. Ja olen äärimmäisen tyytyväinen, että tähän tehtävään minua kouluttaa juuri yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma.

– Reetta

Kirjoittajasta: Olen kolmannen vuoden yliopistolainen, ja oman tutkinto-ohjelman kurssien ohessa olen poiminut tutkintooni opintoja ainakin kasvatustieteestä, kauppatieteestä, viestinnästä ja vokologiasta. Vapaa-ajalla tutkin Tamperetta pääosin monikulttuurisen vapaaehtoistyön, kymmenien kilometrien kävelyiden ja erilaisten ilmaistapahtumien kautta.