Opiskelijan asuminen – miksi valitsin Lentävänniemen?

Usein opiskelija etsii asuntoa mahdollisimman läheltä koulua tai kaupungin keskustaa, mutta myös muut asuinalueet kannattaa ottaa huomioon. Asun itse Tampereen Lentävänniemessä, ja tässä blogitekstissä jaan teille kokemuksiani Tampereen "laidalla" asumisesta.

Keskustan ulkopuolelta on mahdollista saada halvempaan hintaan uudempia vuokra-asuntoja kuin aivan keskustan kupeesta. Tampereen laajat julkisenliikenteen verkot takaavat helpon kulkemisen paikasta toiseen. Lisäksi liikkuminen tulee lähivuosina vain helpottumaan entisestään uuden ratikan myötä.

Tampereella rakennetaan paljon, joten aivan uusia asuntoja on saatavilla paljon. Keskustassa taas asunnot saattavat olla vanhempia ja kalliimpia. Esimerkiksi Lielahden seudulla, erityisesti Lentävänniemessä ja Niemenrannassa, on rakennettu viimeisen vuoden aikana paljon. Asuntoja löytyy yksiöstä neliöön, joten omaan tarpeeseen sopivan kokoinen asunto löytyy varmasti.

Miksi valitsin asunnon hieman kauempaa?

Asun itse Lentävänniemessä, sillä en halua asua aivan kaupungin ytimessä. Haluan päästä kotiovelta helposti luonnon rauhaan. Alue on toimiva erityisesti koiranomistajan näkökulmasta, sillä kotioveltani on alle 100 metriä lenkkipolulle. Lentävänniemi on alueena kaunis ja vehreä, ja sopiikin mielestäni erityisen hyvin perheille ja ulkoilusta kiinnostuneille.

Metsämaisemakuva Lentävänniemestä
Asuinalueena Lentävänniemi on rauhallinen ja vehreä. Metsäpolkuja löytyy mielin määrin.

Alueella on runsaasti lenkkipolkuja, joita varioiden saa aikaiseksi useita mielekkäitä reittejä ulkoiluun. Oma suosikkini on koko niemen kiertävä, aivan rannassa kulkeva reitti, jonka varrelta löytyy esimerkiksi uimaranta. Reitin varrella näkee usein ihmisiä eväsretkellä rantakalliolla tai uittamassa koiraa. Omasta ihastumisestani asuinalueeseen kertoo varmasti se, että olen asunut tällä alueella reilut 2 vuotta ja nyt muuton ollessa ajankohtainen, uusi kotini löytyy 100 metrin päästä vanhasta. Omalla kohdallani mikään muu asuinalue ei siis enää ollut edes vaihtoehto.

Talvinen maisemakuva Lentävänniemestä
Talvella Näsijärven jäällä voi hiihtää, kävellä tai luistella.

Vaikka asuinalue on sijainniltaan hieman ”syrjässä”, palvelut ovat lähellä. Lentsulaisten oma lähikauppa on pieni, mutta siitä huolimatta valikoima on yllättävän suuri ja vaihteleva. Lielahden keskustaan on matkaa vain pari kilometriä ja sieltä löytyykin palveluita jo erittäin hyvin. Harvoin täytyy keskustaan asti lähteä asioille. Tosin keskustaankaan lähteminen ei ole ongelma, sillä Lentävänniemestä keskustaan kulkee busseja jatkuvasti ja itse matkakin kestää vain noin 15–30 minuuttia.

Kulkeminen kampuksille

Erityisesti TAMKin pääkampuksella tai Arvo-rakennuksessa opiskelevalle Lentävänniemi on oiva paikka asustaa, sillä uuden bussilinjan myötä koululle pääsee nyt noin 20 minuutissa. Keskustan kautta koululle pääsee myös bussia vaihtamalla, jonka vuoksi aikaa kuluu noin 40 minuuttia.

Yliopiston keskustakampukselle pääsee Lentävänniemestä melko kivuttomasti, bussimatka kestää noin 20–30 minuuttia sekä muutaman sadan metrin kävely perille.  Hervantaan toki menee suora bussilinja, mutta jos opiskelee Hervannassa, on asunnon etsiminen Hervannan suunnasta ehkä järkevämpi ratkaisu. TAMKin Mediapolikselle (sijaitsee Tampereen Tohlopissa) ei kulje suoraa bussilinjaa, ja sinne pääseminen saattaa vaatia jonkin verran enemmän kikkailua.

Opiskelijalähettiläs Ida Meskanen TAMKin pääkampuksela
Olen Ida Meskanen ja opiskelen TAMKissa toista vuotta röntgenhoitajaksi. Olen 22-vuotias ja aiemmalta ammatiltani lähihoitaja. Valitsin röntgenhoitajaopinnot, koska halusin oppia lisää sosiaali- ja terveysalasta. Opinnot vetivät puoleensa, sillä olen erityisen kiinnostunut ihmisen anatomiasta. Lisäksi hoitotyön yhdistäminen hieman teknisempään alaan kuulosti mielenkiintoiselta.