Mitä tehdä jos opinnot stressaavat liikaa? – Opiskelijan käytännön vinkkejä

Välillä voi tuntua, että stressi painaa päälle eikä pysty ajattelemaan mitään muuta kuin tenttejä ja niihin lukemista. On silti tärkeä muistaa, että elämässä on muutakin kuin tenttejä ja palautuspäivämääriä. Stressi voi olla hyödyllistä ja positiivista voimaa antavaa pienissä määrin, mutta liika on liikaa. Tässä tekstissä jaan omia vinkkejäni stressin lievittämiseen!

Stressi on ajankohtainen aihe. Monella on edessä tenttejä ja deadlineja, jotka tuovat mukanaan kiireen ja paineen tunteita. Joskus tuntuu, että omat taidot eivät riitä eikä vaan kykene tekemään kaikkea, mitä pitäisi tehdä. Voi tuntua, että joutuu venymään äärirajoille.

Tärkeintä itselleni on stressin tiedostaminen. Kun tiedostan, että stressaan, on helpompi lähteä helpottamaan omaa oloa ja kiinnittämään huomiota rentoutumiseen. Stressi ajoittuu itselläni aina sellaisiin ajankohtiin, joissa on paljon ruuhkaa ja tuntuu, ettei millään ehdi kaikkea.

Ajattelinkin seuraavaksi esitellä muutamia keinoja, jotka ovat helpottaneet itseäni opintoihin liittyvän stressin säätelyssä ja voivat varmasti auttaa myös muita.

Stressin unohtaminen erilaisilla aktiviteeteilla

Tampereella on ihanaa, kun pääsee kävelemään kauniisiin maisemiin. Lempipaikkani Tampereella on Iidesjärven ympäristö, Kaupin metsä ja Hatanpään alue. Kummassakin paikassa on kaunis järvimaisema. Vesi on todella rauhoittava elementti ja pelkästään istuminen veden äärellä tuntuu helpottavan stressiä.

Itselleni varsinkin veden laineiden seuraaminen tuntuu rauhoittavalta. Hetki veden äärellä tekemättä mitään ja ajattelematta muuta kuin veden laineita auttaa ainakin itseäni rentoutumisessa.

Tyyni järvenselkä.

Monesti huomaan kaiken urheilun auttavan unohtamaan stressin hetkeksi ja myös lievittämään stressitiloja. Joillekin tehoaa hikitreeni ja joillekin rauhoittuminen joogan ääressä. Itse olen myös aloittanut neulomisharrastuksen ja virkkauksen. Tapoja on varmasti monia ja tärkeintä on löytää itselle paras tapa unohtaa stressi hetkeksi.

Kalenteri ja rutiinit avuksi

Itse huomasin yliopisto-opintoja aloittaessa, että tapahtumia ja deadlinejä tuli paljon ja aloin stressaamaan jo pelkästään sitä, että en pysynyt perässä, missä piti olla milloin ja milloin pitikään palauttaa essee. En ole ikinä ollut kalenteri-ihmisiä, mutta tänä vuonna olen oppinut käyttämään kalenteria ja voin sanoa, että se on kannattanut! Suosittelen kaikkia ottamaan kalenterin käyttöön.

Kalenterin lisäksi varsinkin korona-aikaan rutiinit ovat tärkeitä. Rutiinit helpottavat arkea ja kun on tiedossa, miten päiväjärjestys etenee, stressin määräkin vähenee. Kun suunnittelee milloin opiskelee ja milloin on vapaalla, on helpompi selvitä arjesta.

Itse teen niin, että merkitsen kalenteriin kellonajat milloin teen mitäkin ja viereiselle sivulle laitan listalle asioita, joita pitää tehdä viikon aikana. Pyrin jättämään itselleni aina illan vapaaksi, jolloin voin rentoutua ennen nukkumaan menoa.

To do -muistilappuja.

Pysähdy ja vedä syvään henkeä

Tärkeintä stressin kanssa itselleni on sen tiedostaminen ja pysähtyminen. Jos tuntuu, että stressaa liikaa, pysähdyn ja hengitän syvään. Jo kolmesti syvään hengittäminen auttaa ja saa stressitasot laskemaan. Kokeile tätä seuraavaksi, kun alat stressaamaan liikaa. Pyri hengittämään mahdollisimman rauhallisesti sisään ja ulos.

Ole lempeä itsellesi ja priorisoi

Ei hätää, kaikkia stressaa välillä. Toisia enemmän ja toisia vähemmän. Älä ole liian ankara itsellesi. Jonain päivinä tuntuu, ettei saa mitään aikaan, toisina päivinä voi tuntea olonsa todella tehokkaaksi. Stressatessa voi vaatia itseltään liikaa ja silloin olisi parasta huomata tämä ja muuttaa toimintaansa. Aina ei tarvitse tuntea oloaan tehokkaaksi!

Kannattaa myös muistaa, että jos on liikaa asioita hoidettavana, niin priorisoi asiat, jotka ovat tärkeimpiä. Ruuhkaisessa ajassa voi hyvin olla ongelmana se, että aika ei vaan riitä kaikkeen. Silloin kannattaa miettiä, mikä on tärkeintä ja mitä ehdin oikeasti tekemään.

Ole yhteydessä ystäviisi ja läheisiisi

Vertaistuki voi auttaa. Kun kuulee muiden mietteitä, stressi voi alkaa helpottamaan. Huomaan itse, että yhdessä voi olla helpompaa lähteä miettimään omia olotiloja ja sitä, miten muut ovat ratkaisseet ongelmia. Se, että kertoo jollekin omista tuntemuksista voi auttaa. Eli kannattaa ottaa rohkeasti yhteys omiin kavereihin ja jakaa kokemuksia toisten kanssa!

Varsinkin korona-aikaan on tärkeää olla yhteydessä toisiin ja viettää aikaa, vaikka turvallisesti etänä Zoom-kahvittelun muodossa ja pelaten skribbl.iota.

Muista, että pystyt itse vaikuttamaan stressiin

Tärkeintä stressin käsittelyssä on muistaa, että pystyt itse vaikuttamaan siihen, vaikka välillä se voi tuntua haastavalta. Kaikille on omat parhaimmat tavat lievittää stressiä ja tässä kirjoituksessa esittelin vain muutamia tapoja, jotka ovat toimineet itselleni. Tärkeää on löytää juuri omat keinot liiallisen stressin helpottamiseen.

– Rosa-Mariia

Kirjoittajasta: Moikka! Mä oon Rosa-Mariia, toisen vuoden elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelija Tampereen yliopistosta. Muutin Porin seudulta Tampereelle viime vuonna, kun aloitin opintoni kasvatustieteellisessä ja rakastuin täysin Tampereeseen. Opinnoissani parasta on se, että voin kasvattaa omaa asiantuntijuuttani erilaisten sivuaineiden kautta ja sivuaineeni vaihtelevatkin laajasti yhteiskuntatutkimuksesta psykologiaan ja hallintotieteeseen. Löysin kasvatustieteen kahden välivuoden jälkeen opiskeltuani avoimen kautta psykologiaa ja siitä lähtien olen ollut todella innoissani kasvatustieteestä ja sen mahdollisuuksista.