Ovatko opintosi lomalla, vai hoidatko opintoja lomalla?

Muistan, kuinka ennen yliopiston aloittamista minua jännitti, saanko koskaan lomailla vai opiskelenko koko elämäni tästä eteenpäin. Nyt tiedän sanoa, että kyllä sitä lomaakin on. (Lisäksi olen myös ajatellut valmistua...)

Mielestäni loma on kuitenkin nyt erilaista kuin esimerkiksi lukiossa. Lomat eivät ole kalenteriisi etukäteen syötettyjä, ja kun sinä lomailet, saattaa opiskelutoverisi suorittaakin kurssia. Kesällä voi lomailla, olla töissä tai opiskella. Ja kaikkia näitä vaihtoehtoja käytetään. Sama on toki myös esimerkiksi syksyisin, jouluisin ja pääsiäisen aikaan.

Yliopistossa on tiettyjä viikkoja, kun opetusta ei ole tai se vähenee. Näitä viikkoja sanotaan perioditauoiksi, koska silloin opiskeluperiodi vaihtuu. Vuoteen mahtuu neljä periodia. Toisilla opiskelijoilla tentit sijoittuvat perioditauolle, ja toisilla silloin on aikaa opiskella itsenäisiä rästihommia. Jos opinnot ovat hyvällä tolalla tai pää kaipaa huilia, voi hetken myös lomailla.

Puusta rakennettu siilin talvikoti.
Lomalla ehtii rakentaa vaikka siilille talvikodin!

Perioditauolla on hyvä hetki käydä vaikkapa perheen luona tai moikkaamassa muualla asuvaa kaveria. Myös töille voi olla perioditauon aikaan paremmin tilaa. Itse olen käynyt perioditauolla Krakovassa, tehnyt töitä ja opiskellut yliopistolla tavalliseen tapaan.

Aamiaispöytä.
Krakovassa oli niin hyvä aamupala, että pitää mennä sinne ehkä sen takia uudestaan?

Lyhyesti kuvaisin opiskelijan lomia siten, ettei niitä ole, jollei niitä itse järjestä. Opiskeluhommia riittää ja töitä täytyy tehdä, jos tarvitsee lisää rahaa. Emme kuitenkaan ole koneita, joten mielestäni lomailun merkitystä ei tule väheksyä.

Käänteisesti asian voi ilmaista niinkin, että opiskelijalla on lomaa silloin, kun hän sitä haluaa pitää. Tietysti aina tämä ei onnistu, jos on kursseja, joista ei saa olla poissa. Tilanteissa, joissa kurssille pitää kirjoittaa vaikkapa essee itsenäisesti tiettyyn päivään mennessä, mahtuu tarpeen tullen ehkä myös lomaa.

Ella taidemuseossa.
Lomalla on mielestäni kiva käydä myös välillä katselemassa taidetta. Usein yhdistän nämä reissut kauempana asuvien kavereiden tapaamisiin.

Tärkeintä on mielestäni muistaa jo mainittu seikka: sinun tulee itse päättää, lomailetko. Päätä se.

– Ella

Kirjoittajasta: Kirjoittaja on elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelija sekä niin montaa muuta asiaa, ettei keksi mitä tähän tiivistäisi itsestään.