Opiskelija bloggaa: "Vuoden kootut"

Näin kesäloman ja lukuvuoden lopun kynnyksellä, ajattelin, että voisin palailla lukuvuoden alkuun ja koko vuoteen. Kaikki aloittavat opintonsa jonkinlaisin ennakko-odotuksin ja toivein niin koulusta, ihmisistä, omasta menestyksestä kuin kaikesta muustakin. Ajattelinkin nyt vähän koota omia ajatuksiani lukuvuoden varrelta. Mikä yllätti, missä onnistuttiin ja missä ei niinkään, sekä mitä odotan jatkolta.

Yllätykset

1. Lukujärjestys. Yllätyin alussa siitä, kuinka itsenäistä opiskelu täällä on. Alun shokin jälkeen siihen on tottunut ja itseasiassa vapaudessa on myös omat hyvät puolensa. Koska olen lykännyt itseni kahteen järjestöön ja kaiken maailman työryhmiin, kokouksia tuppaa olemaan aika paljon. Siksi on kiva, että lukujärjestys ei ole ihan tupaten täynnä ja omaa aikataulua pystyy muokkaamaan oman maun mukaisesti.
2. Ihmiset. Kuvittelin näkeväni enemmän ihmisiä, sillä sisäänotto kuitenkin on melko suuri. Todellisuudessa meille on muodostunut 6 hengen porukka ja muita näkee hyvin harvoin.

Onnistumiset

1. PoTka. Vaikka itse sanonkin, niin yhdistyksen uudelleenkäynnistys on onnistunut hyvin. Alussa byrokratiaa ja paperityötä oli aika lailla, mutta nyt se alkaa jo väistymään, ja voimme keskittyä tapahtumien järjestämiseen ja kehittämiseen. Kiitos myös niille ihmisille, jotka lähtivät rohkeasti mukaan. Eihän tästä yksin olisi tullut mitään.
2. Opinnot. Huomaan, että tänä vuonna opiskelu on kiinnostanut huomattavasti paljon enemmän kuin viime vuonna ja se on välillä jopa hauskaa. Vaikka arvosanojen keskiarvo ei päätä huimaakaan, tunnen silti oppineeni paljon uutta, hyödyllistä ja kiinnostavaa asiaa.
3. Koulu. Yliopistorakennus sijaitsee ihan uskomattomalla paikalla ja on hieno niin sisältä kuin ulkoa. Täällä on hyvät Kuva Porin yliopistokeskuksestapuitteet luennoille, ryhmätöitten tekemiseen sekä yksin opiskeluun. Henkilökunta on mukavaa ja kaikkia on helppo lähestyä. Tunnin jälkeen voi rauhassa jäädä opettajien kanssa juttelemaan ja vaikka mennä samaan pöytään ruokalassa lounaalle.

Haasteet, pettymykset, parannettavaa

1. Aikataulutus. Tämä toistuu vuodesta vuoteen. ”Ensi periodissa alan lukemaan ajoissa” ”Seuraavassa kurssissa aloitan tenttiin lukemisen jo kurssin aikana” hahah, niin varmaan. Taas huomaan, että wappujärjestelyt vievät kaiken ajan ja takaraivossa stressaa kaikki tulevat tentit, koska en ole lukenut kurssin aikana ollenkaan, enkä myöskään aloittanut lukemaan tenttiin ajoissa. Ehkä ensi vuonna (tai sitten ei).
2. Tapahtumien vetovoima. Koska suurin osa opiskelijoista on työssäkäyviä ja perheellisiä, koulusta halutaan päästä nopeasti pois ja uusia kavereita ei varsinaisesti tarvita, on tapahtumien järjestäminen järjestötoimijan näkökulmasta haaste. Meillä ei ole vielä ollut montaa tapahtumaa, mutta kaikkiin on osallistunut hallituksen lisäksi vain muutama jäsen.
3. Kesätyöt. Porissa ja Satakunnassa on ymmärtääkseni vajetta korkeakoulutetuista ihmisistä. Täällä opiskelevat lähtevät muualle ja Satakunnassa ei ole vetovoimaa. Silti ihmettelen, että meidän porukasta vain 1/4 on saanut töitä. En tiedä johtuuko se siitä, että Satakunnassa ei tunnisteta yliopistokeskuksen opiskelijoiden potentiaalia ja tarjontaa, vai missä vika. Voi tietenkin olla, että ollaan vaan hakijoina liian huonoja, who knows.

Innostumiset

1. Koulutuspolitiikka. On ollut hienoa olla mukana opetuksen kehittämisessä ja antamassa opiskelijoiden näkökulmaa erinäisiin asioihin. Opiskelijoiden ääntä kuunnellaan ja opintoja pyritään kehittämään opiskelijoita ajatellen. Kursseja voi suorittaa monella tyylillä, milloin ja miten itselle sopii, ja sisältöjä ja aikataulutusta muokataan palautteen perusteella.
Kuvassa Porin teekkarien hallitus2. PoTka. On ollut ihan huikeaa tehdä töitä järjestön eteen, vaikka jatkuvuudesta ei olekaan tietoa. Toivon, että saadaan syksyllä innostettua ihmisiä mukaan toimintaan meidän läsnäololla ja uusilla tapahtumilla. Olisi hienoa, että teekkariperinteitä löytyisi myös Porista ja kaikki tuntisivat olevansa osa teekkariyhteisöä.

Jatkolta odotan erityisesti uusia aktiivisia ihmisiä, jotka tutustuisivat meihin ja lähtisivät mukaan yhdistyksen toimintaan ja tapahtumiin. Meillä on paljon ideoita syksylle ja ensi vuodella, joten niitä innolla odottaen kohti syksyä. Opintojen osalta jännittää diplomityöpaikan etsiminen ja työn aloittaminen. Toivotaan, että sellainen jostain löytyy, niin voisin joskus lopettaa tämän n vuotta kestäneen opiskelu-urani.

Kuva kirjoittajasta

Emmi