Apulaisprofessori Sami Hyrynsalmi opettaa “miten softalla tehdään fyrkkaa”

hyrynsalmi_samiApulaisprofessori Sami Hyrynsalmi harrasti  jo teinipoikana aktiivisesti koneita ja koodausta ja suhtautui koodaamiseen kuin taiteeseen. Se oli jotain sellaista, mitä on kiva tehdä omilla käsillä ja sen avulla pystyi toteuttamaan itseään. Hyrynsalmi lähti lukion jälkeen opiskelemaan tietoliikennetekniikkaa ja elektroniikkaa, mutta palasi kuitenkin ohjelmistopuolelle valmistuen diplomi-insinööriksi ja väitellen tohtoriksi. Nykyään Hyrynsalmi koodaa vähemmän ja keskittyy enemmän opettamaan ja tutkimaan.

Turussa kasvanut, diplomi-insinööriksi opiskellut ja ohjelmistotekniikasta tohtoriksi väitellyt 31-vuotias apulaisprofessori Sami Hyrynsalmi viettää TTY:n Porin laitoksella yhä enemmän aikaa. Hänen on tarkoitus astua pitkän uran tehneen Hannu Jaakkolan rinnalle ja tuoda Porin laitoksen opetukseen entistä enemmän liiketoiminnan näkökulmaa.

Hyrynsalmi perheineen asuu Turussa ja hän kulkee vajaan parin tunnin matkan Poriin Onnibussilla.

-Matkan ajaksi laitan luurit päähän, avaan koneen ja nautin muutaman tunnin rauhasta pääasiassa töitä tehden.

Ohjelmistoliiketoiminta luo töitä ja muuttaa maailmaa

Kysyttäessä mihin ammattiin tai työtehtävään ohjelmistoliiketoimintaa opiskeleva valmistuu, Hyrynsalmi heittää suoran ja konkreettisen vastauksen: ohjelmistoliiketoiminnan opinnoissa opitaan ymmärtämään, miten softalla tehdään bisnestä. Softan tekeminen, myynti ja markkinointi ovat oma genrensä esimerkiksi perinteiseen tuotemyyntiin verrattuna.

-Ohjelmistoliiketoiminnan opinnoissa käydään läpi sitä, miten ohjelmistoilla luodaan ja kehitetään liiketoimintaa. Tämä on yhä olennaisempi asia yrityksille, sillä elämme digitaalisessa, verkottuneessa ja avoimessa maailmassa, jossa kaikki tekeminen kietoutuu yhä vahvemmin dataan ja softaan.

Hyrynsalmi kertoo, että Suomessa on melko vähän ohjelmistoliiketoiminnan monipuolisesti tuntevia asiantuntijoita. Hyrynsalmen ulkomaiset kollegat lähimpien suomalaisten kollegoiden, Hannu Jaakkolan ja hänen ryhmänsä, jälkeen löytyvät Pohjoismaista ja Saksasta.

-Suomessa on pitkään tutkittu ohjelmistoliiketoimintaa, mutta asiantuntijapiiri on melko pieni. Pohjoismaissa softabisneksen osaamisessa ollaan erittäin pitkällä, ja tänne sektorille on syntynyt lukuisia menestyviä yrityksiä viime vuosina

Hyrynsalmen mukaan alun perin suomalaiset Supercellin ja Rovion kaltaiset jätit ovat tehneet hyvää toimialan maineelle ja nopealle kehittymiselle.

-Toivottavasti meillä riittää jatkossakin virkeitä start-upeja, joista kasvaa menestyviä yrityksiä, jotka pystyvät tekemään pitkäjänteisesti hyvää tulosta ja työllistämään ihmisiä. Mielestäni on tärkeää miettiä ohjelmistoliiketoiminnan ympärille syntyvien yritysten rahoitusvaihtoehtoja Suomessa. Nythän tilanne on se, että ensimmäisellä enkelisijoittajakierroksella moni saa suhteellisen kivuttomasti rahoitusta, mutta seuraava vaihe onkin huomattavasti hankalampi.

Hyrynsalmen mukaan kasvu ei tietenkään tapahdu alkuun pääsemisen jälkeen mitenkään maagisesti, vaan tuotekehityksen jälkeen ja rinnalla on tärkeässä roolissa kyky tuotteistaa, skaalata, kaupallistaa ja myydä.

-On olemassa vaara, että erinomaisen puoliraakileidean omistajat ja kehittäjät karkaavat maailmalle, jossa bisneksen kasvattaminen on helpompaa.

Valtava potentiaali koko Suomelle

Hyrynsalmen mielestä ohjelmistoliiketoiminnan osaamisessa on valtava potentiaali Suomen talouden ja ihmisten hyvinvoinnille.

-Me voimme aidosti kilpailla maailman markkinoilla korkean osaamisen tuotteilla. Suomalaiset tuotekehittäjät ja johtajat ovat huippuluokkaa!

Hyrynsalmi kannustaa opiskelijoita ottamaan ohjelmistoliiketoiminnan kursseja yliopistossa, sillä softabisneksen ymmärrys on osa kenen tahansa modernin yrityksen arkea.

-Itse motivoidun siitä, kun opiskelijat oppivat uutta. On hienoa päästä itse todistamaan, kun opiskelijat oivaltavat luennoilla asioita ja alkavat janota lisäoppia, syventävää tietoa ja kokeneiden vinkkejä. Ohjelmistoliiketoimintaa kannattaa opiskella, sillä se on tulevaisuuden ala.

Mitä tulee TTY Porin laitoksella alkavaan opetukseen, Hyrynsalmella on siitä vahva visio.

-Meillä on aina ollut todella vahva tekninen osaaminen Porin laitoksella ja on upea olla osa laitoksen energistä huippuosaajatiimiä. Se mitä tuon mukanani on entistä vahvempi näkökulma ja ymmärrys liiketoimintaan, jota ohjelmistojen avulla voidaan luoda ja kehittää. Toivotan lämpimästi niin uudet kuin vanhat opiskelijat tervetulleiksi kursseilleni. Ohjelmistoliiketoiminnan opinnot ovat erittäin hyödyllisiä paitsi diplomi-insinööreille myös kauppatieteen ja IT-alan opiskelijoille.