Opiskelija bloggaa: "Fiiliksiä opiskelusta hakemista suunnitteleville"

Kirjoittelin syksyllä siitä, mikä mut toi tänne Poriin johtamisen ja tietotekniikan koulutusohjelmaan. Näin yhteishaun kynnyksellä haluankin palata tähän samaan aiheeseen ja pohtia sitä, oliko päätös oikea ja miettiä sitä, mikä on ehkä yllättänyt ja mikä taas vastannut odotuksia.

Kävin selailemassa tämän sivuston uumenia ja lueskelemassa mitä kaikkea täällä kerrottiinkaan. Tekstit näyttivät melko samalta mitä muistan itse lukeneeni noin vuosi takaperin. Niitä tekstejä lukiessa kaikille syntyy varmaan jonkinnäköinen ajatus siitä, millaista opiskelu olisi. Mitä tuossa ekassa kirjoituksessanikin kerroin, niin oletin, että päätoimisena opiskelijana luennoilla voisi käydä normaalisti ja järkytyinkin, kun ensimmäisen kerran näin ensimmäisen periodin lukujärjestyksen ja kaikki tunnit oli välillä 14-20! Todellisuudessa koulua on päätoimisenakin maksimissaan 1-2 kertaa viikossa, vähän riippuen viikosta, ja tietenkin pää- ja sivuaineiden valinnasta. Kursseissa on myös vaihtoehtoisia suoritustapoja, joiden avulla etäopiskelukin on mahdollista. Kannattaa kuitenkin miettiä pää- ja sivuainetta päättäessä, onko valmis käymään Porissa noin 2 kertaa kuukaudessa, mitä tuotantotalouden opinnot vaatisivat vai olisiko ohjelmistotuotannon etänä suoritettavat opinnot kuitenkin paremmin liitettävissä omaan muuhun elämään. (toim. huom. Myös ohjelmistuotannon etäopiskelussa on 2 lähipäivää kuussa, joka tarkoittaa vierailua Porissa kerran kuussa.)

Kaivoin esiin myös hakuvaiheessa kirjoittamani motivaatiokirjeen. Sieltähän paljastuikin jotain aivan muuta kuin muistin :D. Opiskelen pääaineenani siis tuotantotaloutta ja motivaatiokirjeeseen olin kyllä tarinoinut haluavani lukea ohjelmistotuotantoa ja sivuaineena tietojärjestelmiä. Muistan miettineeni hakuvaiheessa, että kumman sitä oikein valitsisi.

Olin lukenut aiemmissa opinnoissa muutaman kurssin tietotekniikkaa ja ajattelin ehkä, että niitä voisi hyödyntää ja töitä olisi ainakin tarjolla ohjelmistoalalla. Tiesin tosin jo silloin, että koodailu ja atk-asiat eivät ehkä kuitenkaan ole minua varten, joten en kyllä tiedä miten olen sen päätynyt kirjoittamaan sinne motivaatiokirjeeseen.

Noh, onneksi nuo olivat vain alustavia pohdintoja omista valinnoista, ja oikeasti kouluun tullessa ei tarvinnut heti tietää, mitä haluaa pääaineenaan lukea.

Ensimmäisessä periodissa ei tainnut mennä vielä yhtään pääaineen opintoja, tai itsellä ainakin ensimmäiset taisi alkaa vasta nyt keväällä. Toki mitä nopeammin tietää, sen helpompi on omia opintojaan suunnitella pidemmällä tähtäimellä.

Mutta ei siis hätää, jos omat suunnitelmat eivät heti alussa ole kirkkaana mielessä.

Koska suurin osa luennoista on videolla, oman aikataulun suunnittelu vaatii edelleen vähän töitä. Alun järkytyksestä oon kuitenkin päässyt jo yli, ja on itseasiassa ihan kiva, että saa itse suunnitella milloin mitäkin haluaa tehdä. Yliopistokeskuksella on lisäksi hyvät ryhmätyötilat sekä hiljaiseen työskentelyyn tarkoitettuja tiloja, jolloin pääsee pois omasta kodista tekemään hommia koululle. Näin on ainakin itse saanut elämään rytmiä, kun pystyy erottamaan koulun ja kodin tekemiset erikseen. Monimuotoiset opinnot toimivat muutenkin hyvin, ja oppiminen on erilaista. Perinteisten tenttien lisäksi kursseja voi suorittaa tehtäviä tekemällä, jolloin oppiminen on jatkuvaa ja asioita muistaa ihan eri tavalla myöhemmin verrattuna taktiikkaan, jossa päntätään tenttiin ja oksennetaan vastaukset paperille, jonka jälkeen asiat voikin unohtaa.

Olin motivaatiokirjeessäni kirjoitellut myös, että uskon, toivon ja luulen, että nämä opinnot laajentavat osaamistani, koska insinöörintutkintoni on eri alalta, ja mahdollisesti avaavat uusia ovia työmarkkinoilla. Tietoa ja osaamista on tullutkin varsin laajalta alalta ja olen huomannut näin kesätöitä hakiessa, että kiinnostavia hakukohteita löytyy enemmän ja kaikissa on jotain sellaista, mistä on tullut vuoden aikana kuultua koulussa. Vielä en osaa sanoa osuvatko luuloni muutoin oikeaan, mutta toivossa on hyvä elää. Tähän mennessä päätös tuntuu siis melkoisen oikealta 😊

Kuva kirjoittajasta

Emmi