"Opiskelupaikan valinta ei olisi voinut onnistua paremmin"

TTY Porin yksikön puitteet ovat kunnossa. Opiskelijaruoka on maan parhaimmistoa, ja kurssitarjonta on mielenkiintoinen ja monipuolinen. Syksyllä opinnot aloittanut Stefan Simonsén sanoo, ettei olisi voinut valita parempaa opiskelupaikkaa. Näin Stefan kuvailee tunnelmiaan syksyllä kirjoittamissaan verkko- ja operaattoriliiketoiminnan kurssin opintopäiväkirjoissaan.

15.9.2014 Koulunpenkille jälleen!

Vettä sataa ja ulkona on muutama aste lämmintä, kun lähden kotoani kohti uutta opinahjoani. Tällä kertaa opiskellaankin Tampereen Teknillisen yliopiston Porin toimipisteessä – Yliopistokeskuksessa.

Parkkipaikka löytyikin mukavasti aivan pääoven läheltä, ja ennätän aloitusluennolle kuivin jaloin. Aamun pitkästä aikaa aikainen herätys alkaa tuntua mukavalta, kun saa kupin lämmintä kahvia ja pääsee kuulemaan uudesta koulusta. Erityisesti ensimmäisestä päivästä jäivät mieleeni Yliopistokeskuksen laajat mahdollisuudet suorittaa opintoja myös muiden korkeakoulujen tarjonnasta. TTY:n opiskelijana Porin toimipisteessä saan näillä näkymin täydennettyä tutkinnostani helposti värikkään kokonaisuuden, koska muiden laitosten kurssit järjestetään samassa
rakennuksessa. En joudu matkustamaan pitkiä matkoja tai asumaan välillä muualla.

Yhtenä vaihtoehtona minulla oli suorittaa tutkinto Tampereella. Tällöin olisin varmaan joutunut hakemaan jotenkin vaikeasti opiskeluoikeutta Turun kauppakorkeakoulusta muutamalle kurssille, ja olisin joutunut matkustamaan paljon enemmän. Opiskelupaikan valinta ei olisi voinut onnistua paremmin. Toivottavasti tulevatkin viikot näyttävät yhtä aurinkoisilta kuin ensimmäinen päiväni. Vielä kun ulkonakin tulisi hieman parempi keli, niin mitä muuta voisi syksyyn toivoa.

31.9.2014 Sata lasissa päivästä toiseen

Muutama viikko opintoja takana, ja tuntuu siltä kuin pieneen ihmiseen olisi koetettu sulloa kaikki tieto kerralla.
Kesälomalla on tainnut tulla otettua liian rennosti, kun olen meinannut pelästyä pientäkin määrää kotona opiskelua ja pitkiä koulupäiviä. Kun koulun ohella tekee vielä töitä iltaisin yli 100 tuntia kuukaudessa, osaa arvostaa pientä vapaa-aikaa, joka jostakin välistä jää.

Olen aiemmin opiskellut lukion jälkeen neljässä eri oppilaitoksessa. Olen kiertänyt monissa opiskelijatapahtumissa ja käynyt monessa muussakin oppilaitoksessa ja opiskelijaravintolassa. Kaiken tämän kiireen keskellä on kuitenkin todettava, että henkilökohtaisesti voisin sanoa, että TTY:n Porin toimipisteellä – Yliopistokeskuksella – on Suomen paras opiskelijaravintola. Mikäli olet erimieltä, niin kerro toki mistä löytyy parempi.

Kiireelliseen elämäntapaani ei todellakaan kuulu kokkaaminen. Siinä missä nipin napin osaisin lämmittää einesruuan, ei pitkälle mennä tällaisella elämäntavalla. Yliopistokeskuksella toimiva Fazer Amica Sofia -ravintolasta saan mukavasti aamupalan aamulla, kun aloitan noin 14 tunnin päiväni. Koulupäiväni venyy helposti lähemmäksi kello 16:a, ja nyt pitäisi lähteä suoraan töihin. Porin opiskelijaravintola on Suomessa ainoa, jossa tarjoillaan myös take away -ruokaa. Voin lounaan lisäksi napata töihin mukaan ruuat. Taitaapa olla myös yksi ainoita paikkoja, josta saa myös lauantaisin ruokailun opiskelijahinnalla.

Hyvä, että valitsin koulukseni TTY:n Porin toimipisteen. Kiitokset Sofian henkilökunnalle, kun pidätte minut liikkeessä päivästä toiseen.