TTY Porin edut: Kokemus, joustavuus ja kompakti koko

TTY Porin laitos tarjoaa mahtavan tilaisuuden päivittää osaamistaan ja työllistymismahdollisuuksiaan . Porin yksikössä opiskeleva Jouko Suihkonen tietää, että lisäkoulutus on entistä useammin työllistymisen ehto myös teknisillä aloilla. Näin Jouko kirjoittaa ajatuksiaan TTY Porista verkko- ja operaattoriliiketoimintakurssin harjoitustyössä:

Karhu, kiekko ja koulu

Mielikuvissa Poriin yhdistyy ensimmäisinä asioina Karhu ja jääkiekko. Ehkä myös jazz. Mutta että koulutus ja uusi ura? Tämä puolikin on tullut tutuksi varsin monelle insinöörille, jotka ovat suorittaneet maisteriohjelman DI-­tutkinnon. Jotkut ovat vielä jatkaneet tekniikan tohtoriksi tai suorittaneet MBA-­tutkinnon.

Syitä jatko­opiskeluun ei ole vaikea hakea: Osa insinööreistä ei ole työllistynyt odotetulla tavalla, osa joutunut tilapäisesti lomautetuksi tai irtisanottu, mutta yhä useammin työura vaatii lisäkoulutusta toimintaympäristön muuttumisen myötä, tai oma motivaatio ohjaa uran vaihtoon joka on saavutettavissa lisäkoulutuksella.

Mikä sitten tekee Porista erityisen hyvän paikan hankkia lisäkoulutusta? Porin laitos on osa Tampereen Teknillistä Yliopistoa ja Porilla on jo pitkä kokemus insinöörien jatkokouluksesta tietotekniikan ja tuotantotalouden alueilla. Tämä näkyy käytännön opetuksessa niin, että opintoja voi suorittaa myös työn ohessa ja erityistä monimuotopolkua hyödyntäen. Monimuotopolku mahdollistaa osan kurssien aineistoista suorittamisen etäopintoina sekä lähipäivien käyttämisen tehokkaasti kahden viikon välein.

Toinen erityisen hyvä ominaisuus Porin laitoksella on sopiva koko, jossa saman yliopistokeskuksen alla on myös Aalto­yliopisto, Tampereen yliopisto ja Turun yliopisto, ja tämä mahdollistaa hyvin joustavasti ristiinopiskelun oppilaitosten kesken. Koon perusteella opettajat ja muu henkilöstö tulevat nopeasti tutuiksi. TTY: n Porin laitoksella on myös hyvät suhteet lähialueen yrityksiin, ja yritysten kanssa tehdään yhdessä sekä tuotekehitystä että tietojenvaihtoa luentojen ja diplomitöiden muodossa.