Petteri Nevavuori haastoi itsensä tietokoneen peruskäyttäjästä koneoppimismenetelmien asiantuntijaksi

Ohjelmointia opiskeleva Petteri Nevavuori oli omien sanojensa mukaan ennen TTY Poria aivan tietokoneen peruskäyttäjä:

“En ollut koskaan ennen koodannut. Jonkin verran olin pelaillut ja exceliä osasin käyttää. Päätin, että nyt pistetään poika koville.”

Nevavuori oli opiskellut tuotantotaloutta Turun AMK:ssa ja töissä yrityksessä, jolle oli tehnyt opinnäytetyönsä, mutta halusi syventää teknisen puolen osaamistaan. Pääaineeksi valikoitui ohjelmistotuotanto ja tiedonhallinta, sivuaineiksi ohjelmistotekniikka täydennettynä data-analyysilla. Ennen kuin toinen opintovuosi alkoi, Nevavuorella oli kasassa jo noin sata opintopistettä. Opettajat saavat Nevavuorelta vuolaasti kiitosta:

“Ohjelmointiopetus on TTY Porissa todella laadukasta. Opettajat ovat motivoituneita ja panostavat materiaaleihin. He tarjoavat hyvät mahdollisuudet etäopiskeluun, mutta ottavat yhtä lailla lämpimästi vastaan, jos haluaa päästä kasvokkain keskustelemaan.”

Maaliskuussa 2016, vain puolen vuoden ohjelmointikokemuksen jälkeen, Nevavuori sai määräaikaisen työpaikan porilaisesta ohjelmistotalo Elinar Oy:sta. Ohjelmointiala yllätti Nevavuoren positiivisesti:

“En olisi uskonut, että ohjelmointi onkin oikeasti tosi luovaa. Ei se ole vain että väännetään rillit nenälle ja otetaan cokis käteen, vaan tämä onkin kivaa ongelmanratkontaa, missä saa koko ajan testattua omaa ratkaisua. Oman työn jäljen näkee heti.”

Maatalon kasvatti löysi motivoivan diplomityön

Diplomityölle löytyi kiinnostava aihe Mtech Digital Solutions Oy:ltä eli entiseltä Maatalouden Laskentakeskukselta. Mtech työllistää sekä tietotekniikan että maatalouden asiantuntijoita, pyrkien auttamaan tuottajia kehittämään toimintaansa. Digitalisaatio on iso mahdollisuus myös biotaloudelle, ja Nevavuoren diplomityön aiheena onkin vertailla erilaisia datasta ennustamiseen soveltuvia koneoppimismenetelmiä. Mtechillä on jo olemassa webbipohjainen palvelu, johon pitäisi nyt saada lisättyä kyky ennustaa ja löytää piileviä yhteyksiä. Puolet elämästään maatilalla asunut Petteri pitää aihetta erittäin motivoivana:

“Enpä olisi vuosi sitten uskonut, jos joku olisi sanonut, mistä aiheesta tulen diplomityöni tekemään! Mutta kun nyt tekee asiat hyvin, pystyy ihan oikeasti vaikuttamaan esimerkiksi Suomen ruoan tuotantoketjuun, ennen kaikkea tuottajien toimintaan.”

Nevavuori sisällyttää opintoihinsa myös SAMK:in ylemmästä ammattikorkeakoulututkinnosta löytyneen computational intelligence eli laskennallisen älykkyyden kurssin. Tämäkin aihe oli Nevavuorelle täysin uusi, mutta aihe vaikutti mielenkiintoiselta ja tukee diplomityötä.

Itsensä johtaminen ja ympäristön tuki tärkeää

Päätös opiskelusta ei ollut yksin Nevavuoren, sillä mukana Poriin muutti myös vaimo ja perheen esikoinen. Nyt perheessä on jo kaksi pientä lasta, ja illat pyhitetään perheen yhdessäololle.

“Ensimmäisenä opintovuotena tuli välillä 12-tuntisia koulupäiviä. Nyt teen ihan tavallista 8-16 päivää. Koulutehtävät teen koulussa, kotona olen perheen kanssa. Prioriteetit on laitettava kuntoon, olisi tosi raskasta, jos yrittäisi tehdä kaiken mitä teki vaikkapa viisi vuotta sitten.”

Vaikka Nevavuorella on ikää vasta 27 vuotta, hän kokee olevansa jo kypsempi opiskelija. Uskon ansiosta aikaa, energiaa ja rahaa vievä juhliminen ei kuulu hänen opiskelijaelämäänsä. Se ei silti tarkoita, etteikö opiskelukavereista olisi tullut Nevavuorelle erittäin tärkeitä.

“Erityisesti ekana vuotena auttoi tosi paljon tämä meidän muutaman hengen porukka. Oppiminen tapahtuu tosi nopeasti, kun istutaan porukalla koulun kirjastossa ratkomassa tehtäviä, ja joutuu perustelemaan näkemyksiään muille.”

Nevavuori kokee opintoihin liittyvän yritysyhteistyön opettavan erityisesti itsensä ja muiden johtamista. Kun vastuu on yritykselle, ei opettajalle, ja lupauksille odotetaan kunnollista katetta, ymmärtää mitä tarkoitetaan vastuullisuudella työnteossa. Ihmisten osaamisen lisäksi tärkeäksi muodostuu paitsi oman ajan resursointi, myös sisäinen motivaatio antaa paras mahdollinen työpanoksensa päivittäin. Nevavuori uskoo näiden oppien avautuvan monenlaisissa elämäntilanteissa oleville opiskelijoille. Haastavat opinnot pakottavat venyttämään itsensä parhaaseen mahdolliseen suoritukseen.

“En ota elämää liian vakavasti, vaikka syviä pohdinkin. Ei tarvitse olla pystyynkuollut että tänne voi tulla ja ottaa asiat tosissaan.”