Opiskelijana oppimassa uutta: Geenikartta – tie terveyteen -koulutuspäivä

Geenitiedon käyttö tulee tulevaisuudessa yleistymään runsaasti terveydenhuollossa ja tätä tulisi sairaanhoitajan myös osata ohjata potilaille. Profitun seminaarissa heräsi ajatuksia siitä, kuinka monimutkaista ja laajaa geenitiede on, pohtivat sairaanhoitajaopiskelijat Tanja Jalava ja Karoliina Kiviaho.

Geenikartta – tie terveyteen -koulutus järjestettiin Tampereen yliopiston Pinni B:ssä 24.10.2019. Koulutuksen aiheena oli geenitutkimus, sen kehittäminen sekä tutkimuksen hyödyntäminen terveydenhuollossa. Koulutus oli kick off- tapahtuma Profitu- hankkeelle ja se järjestettiin yhteistyössä Neurokeskuksen kanssa. Tapahtumassa oli n. 200 kuulijaa luentosalissa ja kymmenkunta etänä koneillaan.

Opiskelijoina osallistuimme tapahtuman organisointiin paikan päällä, esimerkiksi ottamalla ilmoittautumisia vastaan ja kierrättämällä mikrofonia luentosalissa. Tämän tapahtuman järjestely- ja ohjaamistunnit ovat osa hanketyöskentelyn opintojamme.

Tampereen ammattikorkeakoulu on edelläkävijä geenitiedon viennissä koulutukseen ja opetussuunnitelmaan. Suunnitteilla on myös täydennyskoulutus geenitietoon liittyen.

Geenitiedon käyttö tulee tulevaisuudessa yleistymään runsaasti terveydenhuollossa ja tätä tulisi sairaanhoitajan myös osata ohjata potilaille. Luentoja kuunnellessamme heräsi ajatuksia siitä, kuinka monimutkaista ja laajaa geenitiede on. Tähän päivään mennessä kuitenkin opinnoissamme ei ole tullut juurikaan esille geenien merkitys ja geenitutkimuksen hyödyntäminen. Tämä herättää toisaalta myös huolta potilaan ohjaamiseen liittyen tulevaisuudessa.

Esimerkiksi Taysissa kerätään biopankkiin tietoja, mutta tietoisuus opiskelijoilla on vähäistä. Osaanko minä ohjata harjoittelussa vastaantulevissa tilanteissa ja kysymyksissä, joita potilaat esittävät? Muutenkin ihmisten joukossa tuntuu olevan paljon epätietoisuutta ja monikaan ei ole edes kuullut asiasta.  Ständillä seistessä monet yliopiston opiskelijoista ja henkilökunnasta tulivat kyselemään päivän teemaan liittyviä kysymyksiä ja osoittivat kiinnostusta asiaan.

Vaikka tunsimme välillä epävarmuutta etenkin ständillä ollessa, päivän luennot saivat mielenkiinnon heräämään ja pohtimaan, kuinka vaikuttaviakin asioita geenitiedolla voitaisiin tehdä esimerkiksi sairauksien parannuskeinojen suhteen. Tuntui myös siltä, että haluaisimme opiskelijoina lisää tietoa ja lisäkoulutusta geeneistä ja esimerkiksi potilaan ohjauksesta. Kokonaisuudessaan päivä oli mielenkiintoinen ja silmiä avaava.

Kirjoittajat: TAMKin sairaanhoitajaopiskelijat Tanja Jalava ja Karoliina Kiviaho

Kuvassa: sairaanhoitajaopiskelija Reetta Pasanen