"Opin, että ihmiset loppujen lopuksi tahtovat toisille hyvää ja yrittävät parhaansa!”

Koulujen päättyessä jo joutui armas aika kerrata myös Mediatutkimustuntien ensimmäisen kokonaisen lukuvuoden 2020–2021 kohokohtia. Koronakäänteiden vuoksi tapahtumat pääsivät liikkeelle pienellä viiveellä, mutta sitäkin isommalla harppauksella, kun ne vietiin verkkoon: Niihin osallistui yhteensä yli 400 toisen asteen opiskelijaa opettajineen eri puolilta Suomea. Aiheista eniten kiinnostivat uskonnot ja meemit.

”Opin, että tutkimustieto ei välttämättä suoraan auta vaikeiden mediailmiöiden, kuten vihapuheen verkossa, ratkaisemista, mutta se tuo siihen lisää ulottuvuuksia ja tasoja. Moni ilmiö on monimutkaisempi kuin arkikokemuksen kautta ymmärtää. Ja että ihmiset loppujen lopuksi tahtovat toisille hyvää ja yrittävät parhaansa!”

Sitaatti on lokakuussa 2020 Polarisaatiopäivään osallistuneen lukiolaisen palautteesta. Polarisaatiopäivä oli yksi seitsemästä Mediatutkimustunnista, joilla journalismin, viestinnän ja median tutkijat ovat tämän lukuvuoden aikana zoomanneet itsensä toisen asteen oppilaitoksiin keskustelemaan mediasta ja sen yhteiskunnallisista merkityksistä. Polarisaatiopäivässä pohdittiin tutkija Mikko Hautakankaan kanssa, miksi netissä ajaudutaan helposti riitelemään ja millainen rooli esimerkiksi journalistisilla käytännöillä on vastakkainasettelujen syntymisessä.

Muilla Mediatutkimustunneilla käsiteltiin uskojen ja median suhdetta, median merkitystä arjessamme nyt ja tulevaisuudessa, rasismin vastaista media-aktivismia sekä meemien ja politiikan yhteen kietoutumista. Näistä suosituimpia aiheita olivat uskonto ja meemit. Apulaisprofessori Katja Valaskiven kanssa uskontojen ja median suhdetta pohti noin 150 osallistujaa yhdestätoista lukiosta eri puolilta Suomea. Tutkija Saara Särmän Meemi-iltapäivä vietettiin noin 120 osallistujan joukolla, joka muodostui kuuden eri lukion opiskelijoista opettajineen. Seuraavat kommentit ovat otteita lukiolaisten palautteista näiltä Mediatutkimustunneilta:

”Opin uutta eri vaikuttamisen tavoista sekä siitä, miten itse voi ehkäistä väärän tiedon leviämistä ja yrittää puhkaista omaa somekuplaansa tai ainakin tiedostan sen nyt paremmin. Ylipäänsä opin ymmärtämään uskontojen ja median suhdetta paremmin ja kiinnittämään huomiota omiin mediasisältöihini. ”

”Opin, että meemit ovat paljon enemmän kuin pieniä vitsejä.”

Palautekommenttiin ”jäin miettimään, mitä te yliopistolla tästä saatte, koska ilo taitaa olla meidän puolellamme!” vastaamme: Kiitos kysymästä, paljonkin. Toisen asteen oppilaitoksista yliopistoihin kohdistuva kiinnostus on meille ilon aihe ajassa, jossa vastassamme ovat myös tutkimustietoa kyseenalaistavat tendenssit, sisältösekaannus ja informaatiokaaos.

Toisen asteen oppilaitoksissa ovat myös tulevat journalistiikan, viestinnän ja mediatutkimuksen opiskelijamme. Voimme näin tarjota heille pieniä maistiaisia yliopistosta ja samalla tehdä omia valintojaan pohtiville nuorille tutuksi tutkijan työtä myös mahdollisena ammatinvalintana. Tutkimus tarvitsee tekijänsä tulevaisuudessakin.

Tervetuloa siis myös ensi syksyn Mediatutkimustunneille, toisen asteen opiskelijat. Silloin Zoom-tapaamisissa pohditaan mediatutkijoiden kanssa muun muassa sitä, miksi jotkut uskovat salaliittoteorioihin, miksi media menee tunteisiin, miten uutiskuvat ovat muotoilleet käsityksiämme historiasta, ja mikä kaikki on journalismia ja mikä ei ole – ja miksi sillä on väliä.

Levollista kesälomaa niin opiskelijoille kuin opettajillekin. Nähdään syksyllä!

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *