Huippuleffa ja tekijävierailu Niagarassa 2.5.

Ohjaaja Jesse Jalonen ja Nokian C5-kännykkä. Kuva: Anna Puustinen

Perjantaina 28.4. 2023 tulee teatterijakeluun TAMKin entisten elokuvaopiskelijoiden kansainvälinen läpimurtoteos Kukaan ei katso sinua silmiin (Nobody Meets Your Eyes). Elokuva on kuvattu vanhalla Nokian C5-kapulalla.

ArtHouse-teatteri Niagara järjestää elokuvasta myös tekijävierailun. Tiistaina 2.5. klo 19:30 alkavan näytöksen jälkeen ohjaaja-kuvaaja-käsikirjoittaja Jesse Jalonen ja näyttelijänä toiminut Ida-Maria Olva ovat paikalla kertomassa ainutlaatuisesta, minimibudjetilla toteutetusta projektistaan.

Dokumentaarin tyyliin kuvattu 65-minuuttinen fiktio kertoo näkymättömyyttä sairastavista ihmisistä, jotka voi havaita ainoastaan kameran välityksellä. Elokuva sai ensi-iltansa 2022 Rotterdamin elokuvajuhlilla, jossa sitä luonnehdittiin herkäksi tarinaksi perustavanlaatuisesta yksinäisyydestä ja yhteyden tuomasta lohdusta. Sen jälkeen elokuva on kiertänyt festivaalinäytöksissa keräten palkintoja mm. Filmadrid-festivaalilla Madridissa ja Family Film Project -festivaalilla Portossa.

Elokuvan työryhmästä ohjaaja Jalonen, toista pääosaa esittävä Olva, toinen tuottaja Juho Fossi, äänisuunnittelija Samuli Ala-Lahti ja leikkaaja Sanna Liinamaa ovat TAMKin elokuvakoulutuksen alumneja. Heistä suurin osa jatkoi myöhemmin opintojaan Aalto-yliopistossa, joka on elokuvan päätuottaja yhteistyössä Fossi Filmsin kanssa.

Ohjaajana mm. lyhytelokuvallaan Mehiläiskesä (2021) menestynyt Ida-Maria Olva otti elokuvassa ensimmäistä kertaa näyttelijän roolin. Hän on käsitellyt kokemustaan ja sen tuottamia havaintoja ohjaajan työstä Aalto-yliopiston gradussaan.

Elokuvan traileri: https://www.youtube.com/watch?v=oXPUycoazXA

Teksti Pertti Näränen, kuva Anna Puustinen