Sormet ristiin ja kohti vaihtoa

Heipparallaa! Sanni kirjottelikin viime postauksessa jo hyvän startin vaihto-aiheesta, mistä ajattelinkin jatkaa aiheesta vielä tämän yhden postauksen verran. Nimittäin oi kyllä – hain juuri vaihtoon! Vaikka yliopiston sivuilta löytyykin hyvin tietoa vaihto-opiskelusta, haluaisin hieman koota alle sellaisia juttuja, mitä nyt hakurumban selättäneenä haluaisin muille vinkata.

Miksi siis halusin hakea vaihtoon?

Vaihtoon lähteminen on ollut yksi haaveistani jo pidemmän aikaa. Oikeastaan jo heti yliopiston alkaessa pähkäilin kuumeisesti, sitä minne lähtisin ja missä vaiheessa opintojani vaihtoon lähteminen olisi ajankohdallisesti paras vaihtoehto. Tällä hetkellä opiskelen siis kolmatta vuotta ja tänä keväänä aikani kuluu pitkälti kandidaatin tutkielmaa kirjoitellessa. Vaikka vaihtohaave onkin ollut ajatuksissani enemmän ja vähemmän aktiivisesti koko yliopistotaipaleeni ajan, tuntuu, että oikeastaan vasta tällä hetkellä koen olevani valmis siihen, että lähtisin opiskelemaan hetkeksi ulkomaille. Parhaillaan Tampere tuntuu enemmän kuin kodilta ja olen opintojeni kanssa hyvällä mallilla täällä ”kotopuolessa”. Ehkä juuri tämän vuoksi viimein rohkaistun rustailemaan vaihtohakemuksen eteenpäin.

Mitä nyt sitten vaihtoon hakiessa tulee huomioida?

Jos tämän kysymyksen kohtaisin, sanoisin, että kannattaa huomioida kaikki mahdollinen. Hakuprosessi ottaa oman aikansa ja mitä enemmän vaihto-opiskeluun liittyvään tietoon perehtyy, sitä levollisemmin mielin voi vaihtohakemuksen klikata ilmoille. Tampereen yliopiston vaihtokohteisiin pääsee tutustumaan Mobility-Online portaalissa. Samalta alustalta löytyy tietoa kohdeyliopistoista sekä vaihdossa olleiden opiskelijoiden matkakertomuksia. Tärkeää on miettiä erityisesti sitä, mitä vaihdolta hakee. Tästä syystä kannattaa perehtyä kohdeyliopistojen opetusohjelmiin ja muihin kriteereihin perusteellisesti. Millaisia opintoihin liittyviä kriteerejä kohdeyliopistolla on ja minkä verran opintoja vaihdon aikana tulisi yhteensä tulla? Onko kohdeyliopistolla mahdollisia kielitaitovaatimuksia? Näihin edellä mainittuihin juttuihin pääsee käsiksi niin Mobility-Onlinessa kuin yliopistojen nettisivuja surffailemalla. Tämä saattaa ottaa oman aikansa, joten tässä vaiheessa kannattaa vain yksinkertaisesti pitää pää kylmänä. Mikäli vaihtoon hakee maisterivaiheessa, kannattaa muistaa, että kohdemaassa voi myöskin opiskella kandidaattivaiheen opintoja. Tämän olisin esimerkiksi toivonut tienneeni ennen vaihtohaun alkua; olisi helpottanut kurssitarjottimien surffailua huomattavasti.

Minne vaihtoon?

Aiemmassa postauksessa mainittiinkin jo mahdollisia yliopistoja, missä viestintää voi tuolla vierahilla mailla opiskella. Vaihtoa varten kirjoitetaan motivaatiokirje, mistä tulee tulla ilmi omat tavoitteet ja motiivit vaihtoa varten. Motivaatiokirjeessä tulee kertoa miksi haluaa päästä juuri hakemaansa yliopistoon, mitä opintoja siellä on aikeissa suorittaa ja millä tavoin kokee vaihdon hyödyttävän omia opintoja. Erityisesti omien viestinnän opintojeni kannalta uskon vaihdon hyödyttävän opintojani runsaasti. Mielenkiinto kulttuurien välistä viestintää kohtaan on nostanut päätään kohdallani lähiaikoina ja koen, että vaihdossa pääsisin tutustumaan aiheeseen entistä paremmin. Uskon vahvasti eri kielten osaamisen avaavan ovia viestinnän saralla ja tästä syystä halu kehittää omaa kielitaitoa on suuri.

Kun vaihtoa alkaa suunnitella, on mielestäni hyvä pitää mielessä omat motiivit kirkkaana mielessä. Ei ole olemassa jotakin yhtä ja oikeaa kohdemaata tai tapaa lähteä vaihtoon. Vaihto tulee olemaan jokaiselle lähtevällä oma reissunsa, missä pääsee näkemään ja kokemaan opiskelijakulttuuria muualla. Omat motiivini painottuvat vahvasti siihen, että pääsisin oppimaan kohdemaan kielen sekä ymmärtämään maan kulttuuria paremmin. Tästä johtuen vaihtokohteekseni valikoitui (tattadadaa) Venäjä. Tammikuun aikana loihdin hakemukset eri yliopistoihin Pietarissa ja voin kertoa, että hakemuksen lähettämisen jälkeen ovat päivät toisinaan tuntuneet varsin pitkältä päätöstä odotellessa… Mikäli vaihtoon oveni aukenevat, haluan ehdottomasti jakaa kokemustani lisää! Siihen asti ei auta kuin toivoa parasta ja kirjoittaa kandi tämän kevään aikana kuntoon!

Aliisa