28.9.2020 johtoryhmän kokous - management group´s meeting

English version below

 

Aluksi Juho Hamari kertoo missä vaiheessa yliopiston suunnitelmat monitieteisistä yhteistyöalustoista eli platformeista ovat. Asia etenee, ehkä jo vuoden 2021 alussa.

Ja mistä on kyse: ”Yliopiston tutkimuksen kehittämisohjelmassa on yhtenä työvirtana tutkimuksen arkkitehtuuri. Arkkitehtuurilla tarkoitetaan erityisesti tiedekuntarakennetta täydentävää tutkimuksen organisoitumista, jolla tuetaan yliopiston strategian ja tutkimusstrategian tavoitteiden saavuttamista: tieteellistä laatua, tieteiden välistä ja organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Tiedeneuvosto päätti vuosi sitten (21.10.2019) esittää aiemman pohjatyön ja tiedekuntien kesällä antamien kommenttien pohjalta, että yliopisto käynnistäisi määräaikaisia monitieteisiä yhteistyöalustoja (työnimenä platform).

Ehdotuksen mukaan strategisesti valituille alueille perustettaisiin uudenlaisia verkostomaisia yhteistyöalustoja, joissa tutkijat toimisivat tiiviissä yhteistyössä ulkopuolisten kumppaneiden kanssa. Alustat olisivat luonteeltaan määräaikaisia ohjelmia, eivät keskuksia tai instituutteja. Etenkin ongelma- ja missiolähtöistä tutkimusta tehtäisiin tutkimusryhmien yhteistyönä ja vuorovaikutuksessa julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.

Yliopisto rahoittaisi yhteistyöalustojen toimintaa siemenrahalla. Niiden olisi kuitenkin tarkoitus hankkia yhä enemmän ulkopuolista rahoitusta. Myös tiedekunnat voisivat halutessaan investoida alustoihin. Alustan hallinto pidettäisiin kevyenä, ja tutkijoilla olisi ensisijainen affiliaatio omaan tiedekuntaansa.

Tiedeneuvoston esityksen mukaan tutkijayhteisöt voisivat ehdottaa uusia yhteistyöalustoja tiedeneuvoston arvioitavaksi. Mahdollisuudesta tiedotetaan hyvissä ajoin ja selvin ohjein.”

Yhteistyöalustat eivät ole tulossa korvaamaan mitään olemassa olevia rakenteita esim.  tutkimuskeskuksia. Tiedeneuvoston tehtävät, jäsenet ja muistiot löytyvät https://intra.tuni.fi/handbook?page=2708

Toisen aiheena oli tutkimustoimisto Belliard & Hamari kyselylomake. Tiedekuntamme kartoittaa tiedekunnassa tehtävää tutkimusta ja kokoaa tietoa yhteen sellaisessa muodossa, jossa se on hyödynnettävissä. Tiedolle on neljä pääasiallista käyttötarvetta:

1) Tukitoimet: Mitä aikaisemmin ja tarkemmin yliopiston tutkimuspalvelut (preawards) tietävät, ketkä ovat kiinnostuneita mistäkin tulevista rahoitushauista, sitä paremmin he pystyvät antamaan tukea eri hakuihin.

2) Kohdentaminen: Tutkimuspalvelut kaipaavat tutkijoidemme tutkimusteemoista yhtenäistä tietokantaa, josta he voivat hakuja tekemällä yhdistää tutkijoita temaattisiin rahoitushakuihin, konsortioihin ja asiantuntijakyselyihin.

3) Ulkoinen viestintä: Tiedekunnan verkkosivujen tutkimusosuutta ollaan uudistamassa sellaiseksi, että ne kuvaisivat parhaalla mahdollisella tavalla tiedekunnassa tehtävää tutkimusta. Tämän työn mahdollistaa yhtenäinen, tietokantamuodossa oleva tieto kaikkien tiedekunnan professoreiden, tenureiden ja ryhmänjohtajien tutkimusprofiileista.

4) Tiedekunnan sisäinen tiedonjako: Henkilökunta on viestittänyt kaipaavansa tietoa siitä, mitä muut tiedekunnassa tutkivat. Kun keräämme yhteen paikkaan tietoa tiedekunnassa tehtävästä tutkimuksesta ja jaamme sen tiedekunnan sisällä.
Lomake on pitkä, siinä on kaksi osiota. Se lähetetään mm. tutkimusryhmien vetäjille. Tarvetta olisi myös listaukselle yhteistyöyrityksistä, mutta sitä ei nyt lähdetä kyselemään tässä yhteydessä.

Lomake liittyy myös dekaaniin kierroksiin, joista on käytetty lempinimeä ”maakuntamatkat”, nyt olemme saaneet päätettyä sille nimen Dekaanikiertue / Dean On Tour. Kierrokset alkavat lokakuun lopulla.

Yliopisto on pyytänyt listausta ansioituneista alumneista. Listailemme.

Lopuksi keskustelua dosentuureista.  Asia siirretään tiedekuntaneuvostolle.

 

**********

First of all, Juho Hamari explains at what stage the university’s plans are for multidisciplinary cooperation platforms. The matter is progressing, perhaps as early as 2021.

And what it is all about: ”One of the workflows in the University ’s research development program is research architecture.

One year ago (21 October 2019), the Science Council decided to propose, on the basis of previous groundwork and comments from the faculties in the summer, that the university launch temporary fixed-term interdisciplinary cooperation platforms (working as a platform).

According to the proposal, new types of networking platforms would be set up in strategically selected areas, with researchers working closely with external partners. The platforms would be fixed-term programs in nature. They are not centers or institutes. In particular, problem- and mission-driven research would be carried out in collaboration between research teams and in interaction with public, private and third sector actors.

The university would fund the activities of the cooperation platforms with seed money. However, they should seek more and more external funding. Faculties could also invest in platforms if they wish. The administration of the platform would be considered light, and researchers would have a primary Affiliation to their own faculty.

According to the Scientific Council’s proposal, research communities could propose new collaborative platforms for evaluation by the Scientific Council. The co-operation platforms are not coming to replace any existing structures, such as research centers. The tasks, members and memoranda of the Scientific Council can be found at https://intra.tuni.fi/en/handbook?page=2708

The second was a questionnaire from the research office Belliard & Hamari. Our faculty maps the research done in the faculty and brings the information together in a form where it can be utilized. There are four main uses for information:

1) Support actions: The earlier and more accurately the university’s research services (preawards) know who is interested in any future funding applications, the better they will be able to provide support for different applications.

2) Targeting: Research services need a unified database of our researchers’ research themes, from which they can search to link researchers to thematic funding applications, consortia and expert surveys.

3) External communication: The research part of the faculty’s website is being redesigned so that it best describes the research carried out in the faculty. This work is made possible by unified, database-based information on the research profiles of all faculty professors, tenors, and team leaders.

4) Intra-faculty information sharing: Staff have communicated that they need information about what others in the faculty are researching. When we gather information about research in the faculty in one place and share it within the faculty.

The form is long, it has two sections. It will be sent e.g. research team leaders. There would also be a need for a list of partner companies, but it will not be asked in this context.

The form is also related to dean tours, which have been nicknamed ”provincial tours”, now we have decided to name it Dean’s Tour / Dean On Tour. The tours begin in late October.

The university has requested a listing of deserving alumni. We will list.

Finally, a discussion of docentships. The matter will be referred to the Faculty Council.

 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *