29.5.2023 johtoryhmä – Management group meeting

Mattia Thibault, Assistant Professor (Tenure Track)

Ensimmäisenä käsittelemme tiedekuntaan tulleita dosenttihakemuksia (3 kpl). Dosenttihakemukset käsitellään kaksi kertaa vuodessa. Dosenttiasiat herättävät jostain syystä johtoryhmässä aina paljon keskustelua ylipäänsä dosentin arvosta. Perusasioiden kertauksena:
”Dosentti on henkilö, jolla on dosentin arvo eli dosentuuri jossakin yliopistossa. Dosentiksi voidaan hakemuksesta nimittää henkilö, jolla on perusteelliset tiedot omalta alaltaan, julkaisuilla tai muilla tavoin osoitettu kyky itsenäiseen tieteelliseen tutkimustyöhön sekä hyvä opetustaito. Perinteisesti dosentiksi nimittämisen minimivaatimuksena on pidetty tieteellistä tuotantoa, joka vastaa laajuudeltaan ja laadultaan vähintään kahta hyvää väitöskirjaa. Dosentuuri ei luo työsuhdetta yliopistoon. Eri yliopistoissa ohjeistukset dosentin nimittämisen ja tehtävien suhteen saattavat vaihdella suurestikin.”

ITC:ssä  työskenteleviä kannustetaan hakemaan dosentuuria jostakin muusta yliopistosta kuin omastaan. Dosentin arvo voidaan kuitenkin perustelluista syistä myöntää edellytysten täyttyessä myös yliopiston omalle työntekijälle.

ITC:n johtoryhmä kuulee kokouksessa dosentuurista puoltolausunnon kirjoittanutta professoria seuraavista seikoista (tiedekunnan dosenttiohje 9.1.2020):
1. Dosentin arvon myöntämistä koskevien edellytysten toteutuminen
2. Dosentin arvon tarpeellisuus tiedekunnalle ja yliopistolle
3. Hakijan tieteellisen profiilin sopivuus tiedekunnan profiiliin

Tiedekunnilta on pyydetty näkemystä siitä, mitä yliopiston strategian tavoitteet tarkoittavat tiedekunnan toiminnassa. Asiaa käsiteltiin 15.6. johtoryhmässä ja 24.5. tiedekuntaneuvostossa. Tiedekunnat toimittavat käsittelyn tuotokset yhden PowerPoint-dian kiteytyksinä 6.6. mennessä.

*****

First, we process the title of docent applications received by the faculty. Docent applications are processed twice a year. For some reason, docent issues always arouse a lot of discussion in the management group about the value of the docent in general. So ”In accordance with Section 89 of the Universities Act (558/2009), a university may, upon application, award the title of docent to individuals who have a comprehensive knowledge of their field, a capacity for independent research or artistic work demonstrated through publications or some other manner, and good teaching skills. Before applying for the title of docent, the applicant must contact the Dean of the Faculty / Head of Unit with whom the docentship will be served. There can be preliminary background discussions with the professor of the subject.”

– For a justified reason, the title of docent may be awarded to a person employed by Tampere University.

Guidelines for awarding the title of docent at the Faculty of Information Technology and Communication Sciences (ITC)

More information: Applying for the Title of Docent in Tampere University

Faculties have been asked for their opinion on what the goals of the university’s strategy mean in the faculty’s operations. The matter was discussed on 15.6. in the management group and 24.5. in the faculty council. Faculties deliver the results of the processing as summaries of one PowerPoint slide (DL 6.6.)

Toista video YouTubessa (aukeaa uuteen välilehteen)

ITC:n Tenure track -videot Tampereen yliopiston youtubessa /  ITC Faculty playlist