Miten löytää se oma ala? Vinkit oman jutun löytämiseen!

Opiskelijat istuvat luentosalissa ja katsovat hymyillen eteenpäin.
Kuva: Tampereen yliopisto

Mihin suuntaisi lukion jälkeen? Toisten osalta pohdinta on ollut käynnissä jo pidempään ja ylioppilaskirjoituksissa kirjoitettavat aineet tarkkaan optimoitu palvelemaan unelma-alalle hakemista. Toiset miettivät yhä omaa suuntaansa.

Muistan omalta abivuodeltani yömyöhään jatkuneen yliopistojen hakijaoppaiden selaamisen ja loputtomat googlailut eri ammattien työnkuvasta. Olin niitä abeja, joilla lukion jälkeinen suunta ei todellakaan ollut lukion ykkösluokalta saakka tiedossa ja kiinnostavien alojen lista muuttui joka toinen päivä.

Tuntui, että olen tekemässä loppuelämän päätöstä, jonka tulee osua kerralla nappiin tai muuten olen ikuisesti loukussa väärältä tuntuvalla alalla. Samaan aikaan tuntui pakahduttavan vaikealta tehdä niin suurta valintaa pelkän googlailun perusteella. Ensikertalaiskiintiö toi oman jännityksensä valinnan onnistumiseen ensiyrityksellä.

Tuntui pakahduttavan vaikealta tehdä niin suurta valintaa pelkän googlailun perusteella.

Sain itse apua juttelemalla minua kiinnostavalla alalla työskentelevien perhetuttavien kanssa. Oli valaisevaa haastatella sosiaalityöntekijänä toimivaa ihmistä työn hyvistä ja huonoista puolista. Onko sinulla lähipiirissäsi kiinnostavalla alalla työskentelevää henkilöä? Mieti laajasti, usein myös kavereiden vanhemmat ja muut hiukan etäisemmätkin tutut mielellään kertovat ammattistaan ja urapolustaan.

Kirjahyllyjä kirjastossa.
Kiinnostavan alan kirjallisuutta lukiessa voi saada yllättävän inspiraation. Kuva Tampereen yliopiston Linna-kirjastosta.

Omaa alavalintaani edesauttoi myös alan kirjojen lainaaminen kirjastosta. Kirjallisuutta lukiessa voi saada yllättävänkin inspiraation alasta, mutta ei kannata lannistua vaikka tieteellinen teksti tuntuisi vielä vaikeaselkoiselta.

Lukioikäiselle itselleni suosittelisin myös avoimen yliopiston tarjontaan tutustumista. Melkein jokaiseen yliopiston tutkinto-ohjelmaan voi tutustua avoimen yliopiston kurssien kautta. Kursseja on paljon tarjolla myös etänä, joten niille voi osallistua matalalla kynnyksellä omien opintojen ohella. Jotkut lukiot tarjoavat jo lukio-opintojen aikana mahdollisuutta tehdä yliopiston kursseja. Mikäli omassa lukiossasi on tällainen mahdollisuus, suosittelen ehdottomasti hyödyntämään sitä!

Tärkeää on myös muistaa, että aina on mahdollisuus vaihtaa. Ensikertalaiskiintiö antaa pientä potkua ensimmäiseen hakukertaan, mutta kokemuksesta voin kertoa, ettei se estä hakemasta uudelleen muualle. Alanvaihtajana ei ensikertalaiskiintiöpaikkaa enää ole, mutta toisaalta yliopisto-opiskelun aikana kehittynyt opiskelutekniikka, tieteellisen tekstin lukutaito ja kenties sivuaineopiskelun kautta hankittu substanssiosaaminen auttavat kyllä toista kertaa hakiessa.

On hyvä myös muistaa ennusteet, joiden mukaan meillä nykynuorilla tulee uramme aikana olemaan todennäköisesti useampi ammatti. Voisitko ajatella, että nyt teet valintaa vain elämäsi ensimmäisestä urasuunnasta, et koko loppuelämästäsi?

Viimeisenä muistutan, että omaan lukioon voi myös tilata suosikkialan opiskelijalähettilään kertomaan ensi käden kokemuksia tietyn alan opiskelusta. Me tullaan mielellämme jeesaamaan urapohdinnoissa!

– Maria

Kiinnostaako opiskelumahdollisuudet Tampereella? Katso koulutustarjontamme!

Maria.
Kirjoittajasta: Minä olen Maria, tuplatutkintoa tekevä viidennen vuoden sosiaalityön ja kolmannen vuoden hallintotieteiden opiskelija. Kahdella tutkinnolla haluan luoda uniikkia osaamista työmarkkinoita ajatellen sekä laajentaa ymmärrystäni yhteiskunnasta. Olen kiinnostunut yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, itseni kehittämisestä ja pitkistä keskusteluista teekupin äärellä.