Seitsemän faktaa opiskelusta Tampereen lääkiksessä

Olet varmaankin kuullut, että lääketieteellisessä opiskelu ei ole aivan perinteistä yliopisto-opiskelua. Tämä pitää varsin hyvin paikkansa, sillä onhan lääketiede alana melko erilainen. Jo opiskeluiden alkutaipaleella opetukseen kuuluu esimerkiksi potilaiden kohtaamista sekä toimenpiteiden opettelua – näitä taitoja on melko haastavaa opettaa etätoteutuksella. Olet myös saattanut kuulla huhua, ettei Tampereen lääkiksessä ole arvosanoja. Tämäkin väite on täysin tosi.

1. Valmiit lukujärjestykset

Ensimmäisestä koulupäivästä valmistumiseen saakka opetuskoordinaattorimme valmistelevat meille jokaiselle jaksolle lukujärjestykset. Meidän ei siis tarvitse ilmoittautua erikseen kursseille tai tentteihin. Ensimmäisinä vuosina viikoittain lukujärjestyksestä löytyy varsin lyhyitä päiviä sekä vapaapäiviä. On kuitenkin tärkeää opiskella itsenäisesti päivinä, jolloin ei ole opetusta. Opintojen loppuvaiheessa ”vapaapäivistä” voi ainoastaan unelmoida, sillä pakollista opetusta on lähtökohtaisesti joka päivä klo 8-15.

2. Ei kursseja

Tampereen lääketieteellisessä opetus on jaksomuotoista eli meillä ei ole lainkaan kursseja. Tämä tarkoittaa sitä, että käymme suurin piirtein jokaisessa jaksossa jonkin elinryhmän läpi. Esimerkiksi Hapen saanti -jakson aikana käymme verenkierto- ja hengityselimistön läpi ja Liikkuminen-jakson aikana opiskelemme tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan. Lisäksi jaksoihin ripotellaan mukaan aihepiiriin liittyvää patologiaa (tautioppi), histologiaa (kudosoppi) sekä farmakologiaa (lääkeaineoppi) mukaan. Mielestäni tämä on toimiva tapa käydä asioita läpi!

3. 15 opintopistettä valinnaisia opintoja

Myös valinnaisia opintoja on pakollista tehdä tutkinnossamme. Tämä 15 opintopisteen määrä on kuitenkin vähäinen määrä verrattuna muihin yliopistotutkintoihin. Tiesitkö, että yliopistomme tarjoaa lääketieteen opiskelijoille esimerkiksi sotilaslääketieteen sekä palliatiivisen hoidon valinnaisen kurssin?

4. Vahva yhteishenki

Minulla ei ole kokemusta muusta kuin Tampereen lääketieteellisessä opiskelusta, mutta olen varma, että yhteishenki Suomen lääketieteellisissä on vertaansa vailla! Hienoa on varsinkin se, että ainakin Tampereen lääketieteellisessä yhteishenki ylittää vuosikurssirajat. Luulen, että hyvä yhteishenki on seurausta aktiivisesta kandidaattiseurastamme TLK:sta sekä monipuolisesta kerhotarjonnastamme. Itse olen tutustunut muiden vuosikurssien opiskelijoihin mm. näytelmäkerhomme Pseudon kautta. Oli huikea kokemus olla mukana tanssijana musikaalissamme muutaman vuoden ajan!

5. Vuosikurssien nimeäminen

Tampereen lääketieteellisessä jokainen vuosikurssi on nimetty. Meidän vuosikurssimme nimi on Cursus Starck. Kurssin nimi muodostuu aina sanasta cursus sekä kurssin isännän/emännän sukunimestä. Arkikielessä meidän kurssilaisiamme kutsutaan ”starkeiksi”.  Vuosikurssien nimeäminen taitaa olla vanha perinne.

6. Ei arvosanoja

Opinnoissamme ei käytetä arvosanoja, vaan jaksot ja syventävät opinnot arvioidaan aina hyväksytty/hylätty -periaatteella. Tosin ruotsin kurssi on pieni poikkeus, jolloin arviointiasteikko on: hyvät taidot, tyydyttävät taidot tai hylätty. Mielestäni arvosanattomuus on toimiva ratkaisu. Arvosanattomuus oli yksi syy, miksi hain Tampereen lääketieteelliseen aikoinaan.

7. Läsnäolovelvollisuus

Toisin kuin muissa yliopistotutkinnoissa, lääketieteellisessä läsnäolovelvollisuus kasvaa opintojen loppua kohti reippaasti. Pakollista opetusta alkuvaiheessa opintoja on tosin melko vähän, mutta kaikki opetus tapahtuu lähiopetuksena. Neljännen vuoden kevätlukukauden kohdalla kaikki opetus muuttuu pakolliseksi opetukseksi ja läsnäolovelvollisuutta on siis päivittäin.

Nyt koronapandemian aikaan kaikki mahdollinen lähiopetus on muutettu tietenkin etäopetukseksi. Voi kuitenkin olla, että tilanteen rauhoituttua meilläkin on mahdollisuus seurata luentoja tulevaisuudessa etänä.

– Emmi

Kuva Emmistä
Kirjoittajasta: Moikka! Mun nimi on Emmi ja oon neljännen vuoden lääketieteen opiskelija. Alun perin olen kotoisin Nurmijärveltä ja muutin Tampereelle opintojen perässä (ja pienestä seikkailunhalusta). Lääketieteen opinnoissa parasta on se, että opiskeltavat aiheet menevät koko ajan yhä mielenkiintoisemmiksi. Ja kivaa on myös se, että oman kehityksen huomaa helposti! Tulevaisuuden suunnitelmanani on muuttaa valmistumisen jälkeen Lappiin.