Henry Tirri - Kokemuksia tutkimuksen, tuotekehityksen ja innovaatioiden johtamisesta

Porin yliopistokeskus tarjoaa suurelle yleisölle erilaisia tapahtumia ja luentosarjoja. Yksi uusimmista on Lunch talk, jossa nimensä veroisesti päästään kuulemaan innostavia puhujia lounasaikana.

Historian ensimmäisessä Luch talkissa 1.10. pääsi ääneen Henry Tirri, joka toimi Nokialla Executive Vice President, tirriChief Technology Officer -tehtävässä vuoteen 2015 asti. Ennen Nokiaa hän oli Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen professori vuosina 1998 – 2004. Hän tuli Nokiaan vuonna 2004 Research Fellow -tehtävään ja siirtyi vuonna 2007 vetämään ensin Nokia Research Centerin systeemitutkimuslaboratoriota ja sitten koko NRC:tä. Vuonna 2011 hänet nimitettiin Nokian CTO:ksi. Hänen toimipaikkansa Nokialla oli Kalifornian Piilaaksossa. Nyt Tirri konsultoi yrityksiä kuten Nokia, BBVA ja Bank of America.

Tirrillä on tietojenkäsittelyopin tohtorin tutkinto Helsingin yliopistosta. Hän on ollut myös vierailevana professorina Stanfordin yliopistossa sekä Kalifornian Berkeleyn yliopistossa. Nokia-uransa aikana Henry on tuonut Nokiaan teknologiajohtajuutta ja haastanut Nokian tutkimaan tulevaisuuden teknologioita. Hänellä on laaja kokemus kansainvälisen tutkimus- ja kehitystyön johtamisesta 18 maassa. Henry Tirri on Tampereen yliopiston kunniatohtori.