Uusi opiskelija - Näin valmistaudut monimuoto-opiskeluun!

Oletko uusi opiskelija Tampereen teknillisen yliopiston Porin laitoksella? Lue tämä muistilista, jotta valmistaudut opiskelun aloitukseen mahdollisimman monipuolisesti.

Porin laitos on menestyksellisesti siirtynyt monimuoto-opetukseen vuonna 2013, ja se on tuonut paljon muutoksia opiskeluun, erityisesti mahdollistaen opiskelijoille joustavan opiskelun työn ohessa.

tietokone2

Mitä ennen syksyn opintojesi alkua voi ja kannattaa tehdä?

• Päivitä/tarkasta työtilat/välineet – Monimuoto ei sinällään vaadi mitään erityisiä tehokannettavia, mutta laitteiden ja työtilan yleinen toimivuus kotona opiskeluun on syytä tarkistaa. Monimuoto-opiskelu edellyttää esimerkiksi paljon luentovideoiden katselua, joten kuulokkeet voivat olla keskittymisen ja kotirauhan säilyttämiseksi tarpeen.
  • Kertaa matematiikkaa ja kieliä, jos opiskelusta on jo pitkä aika. Lukion kertausmateriaalia löytyy esim. Otavan opiston tarjoamasta palvelusta. Kertaus voi merkittävästi loiventaa mm. matematiikan alkuhaasteita. Kielien kertaus on myös hyväksi, sillä osalla kursseista on kansainvälisiä opiskelijoita, joten opetuskieli on englanniksi. Osa oppimateriaaleista on myös englanniksi.
  • Hanki ja varmista tunnuksien toimivuus mm. Googlen palveluihin, sillä monimuoto-opiskelussa työstetään yhdessä paljon asioita verkossa ja parhaimpia välineitä siihen ovat juuri erilaiset pilvipalvelut.
  • Tutustu Porin yliopistokeskuksen Youtube-kanavaan ja sen tarjontaan.
  • Lue poridi-sivuilta monimuoto-opiskelun -termistö sivu läpi, joka ilmestyy kesän aikana.
  • Seuraa Porin laitoksen Facebook -sivua.
  • Tee tai päivitä LinkedIn profiilisi ja verkostoidu etukäteen tuleviin luokkakavereihisi liittymällä Porin yliopistokeskuksen omaan linkedin ryhmään, joka on avoinna kaikille. LinkedIn ryhmään on tulossa vielä oma suljettu alaryhmä PoriDI, jonne on pääsy vain monimuoto-opiskelijoilla.
  • Tutustu eri yliopistojen tapahtumatarjontaan; Porin yliopistokeskuksen www– ja Facebook -sivuilta.
  • Tutustu ja vieraile SuomiAreena tapahtumissa, joissa on paljon ajankohtaista keskustelua ja yleensä myös aiheita koulutuksesta. Tapahtumien järjestäjiin kuuluvat myös paikalliset korkeakoulut.

Monimuoto-opetuksen mallit ja keinot kehittyvät jatkuvasti, joten avoimin mielin syksyllä opiskelemaan!

Nämä vinkit oli kerätty, jotta opiskelusi olisi mahdollisimman joustavaa monimuoto-opiskeluun siirtyessäsi. Tarkempaa tietoa monimuoto-opiskelusta tulee syksyn opintojen alussa.