“Teollisen internetin mahdollisuudet ovat rajattomat”

Marko Seppänen on TTY Porin professori, jonka mielestä teollinen internet mullistaa kaikki toimialat ja tarjoaa useita mahdollisuuksia, jos vain osaamme niihin tarttua ripeästi.

marko-seppänen-professori

Seppänen aloitti Associate Professor -tehtävässä tammikuun alussa, ja hänen tutkimusalansa kuuluu teollisuustalouden alaan ja keskittyy liiketoimintaverkostojen johtamiseen. Seppänen on opiskellut ja väitellyt TTY:llä Tampereen Hervannassa. Sittemmin hän on myös työskennellyt TTY:n teollisuustalouden laitoksella, jossa hän veti teknologioihin ja innovaatioihin keskittynyttä CITER-tutkimusryhmää.

Teollinen internet muuttaa maailman.

Seppänen toi TTY Porin laitokselle mukanaan mittavan kokemuksensa liiketoimintaverkkojen kehittämisestä, minkä lisäksi hän on julkaissut yli 100 tieteellistä artikkelia esimerkiksi liiketoimintamalleista, innovaatioiden johtamisesta sekä teknologioiden kaupallistamisesta.

Opiskelijoille uusi kurssi teollisesta internetistä

TTY Porin laitoksella käynnistyy tänä syksynä teollisen internetin kurssi, jossa yhdistyy kaksi näkökulmaa: talous ja tekniikka.

Teollisen internetin ymmärtäminen vaatii näiden kahden alueen ymmärrystä ja yhteensovittamista, joten on perusteltua, että toinen puoli kurssista on liiketaloutta ja toinen puoli tekniikkaa, Seppänen toteaa.

Kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille selkeä näkemys siitä, mitä teollinen internet (industrial internet / internet of things) tarkoittaa ilmiönä ja miten sitä voidaan hyödyntää liiketoiminnassa ja palvelutuotannossa. Lisäksi kurssilla luodaan käsitys siitä, mitä teollinen internet vaatii älykkäiltä ja sulautetuilta laitteilta ja järjestelmiltä, saatavan tiedon analytiikalta sekä niiden yhdistämiseltä liiketoimintaan.

Tälläisella kombinaatiolla uudenlaisia liiketoimintajärjestelmiä ja älykästä teknologiaa voidaan kehittää aivan uudenlaisia palveluita asiakkaille.

Seppänen mainitsee monia teollisen internetin edelläkävijöitä Suomesta.

Hunajapurkilla ovat kaikki IT- ja teknologiafirmat, mutta myös teollisuusyritykset kuten Konecranes, KONE, Metso, Valmet ja Fastems. Kannattaa seurata, mitä näissä firmoissa tehdään.

Suomessa teollisen internetin painotuksia tukemassa on myös FIMECC Oy, joka kokoaa teollisuuden toimijat sekä strategisiin että operatiivisiin toimiin teollisen internetin sovellusten ja toteutumisen edistämiseksi.

Kuten FIMECC suomalaiselle teollisuudelle, on Seppäsen osaaminen TTY Porin laitokselle – erittäin tärkeää. Seppänen ei voinut olla tarttumatta laitoksen tarjoukseen, koska hän näki sen ainutkertaisena mahdollisuutena olla mukana tekemässä jotain uutta.

Vaikka projekteja on vasta potkittu liikkeelle, niin TTY Porin laitoksella on paljon potentiaalia hyödyttää Satakuntaa ja koko maata. Tykkään olla tällä puolella, missä pääsen kehittämään uusia tapoja synnyttää yhteistyötä tieteen ja bisneksen välillä.