Markku Kuusisto valmistui diplomi-insinööriksi lennokkaasti kahdessa vuodessa

Projektitutkija Markku Kuusisto teki diplomityönsä digitalisaation vaikutuksista organisaatioissa. Ennen DI-tutkintoa Kuusisto on opiskellut kemianteollisuuden insinööriksi ja lentänyt purjelentomaajoukkueessa. Markku valmistui diplomi-insinööriksi vajaassa kahdessa vuodessa.

diplomi-insinööriksi-porista
Markku Kuusisto valmistui diplomi-insinööriksi ja lentää purjelentomaajoukkueessa

Markku Kuusiston, 33, elämässä koulutus ja ura purjelennon parissa ovat kulkeneet aina sujuvasti käsi kädessä. Purjelentoa 15-vuotiaasta asti harrastanut Kuusisto oli tiennyt jo nuorena poikana, että jonain päivänä hän tulisi opiskelemaan teknisessä korkeakoulussa. Hän valmistui diplomi-insinööksi vajaassa parissa vuodessa.

Poriin opiskelemaan Kuusisto haki useastakin syystä. Hän on kotoisin Porista, missä on myös Suomen aktiivisimpiin kuuluva ilmailukerho. Kuusisto tiesi myös TTY Porin laitoksen tarjoavasta monimuoto-opintopolusta, joka mahdollistaisi opiskelun epäsäännölliseen purjelentäjän elämäntyyliin sovittaen.

– Purjelentämisessä ei pysty etenkään lentosesongin aikana kovin tiukkoja luentoaikatauluja noudattamaan, vaan taivaalle valmistaudutaan lähtemään silloin, kun säät sen sallivat. Toisinaan säätä joutuu odottamaan pitkään kentän laidalla. Suomessa hyvä purjelentosää on keskimäärin joka kolmas päivä.

Kuusisto järjesti opintonsa niin, että hän pystyi lentämään koko koulutuksen ajan. Hän valmistui vuonna 2015 diplomi-insinööriksi, minkä jälkeen hän on toiminut laitoksella projektitutkijana. Kuusiston on päättänyt myös hakea jatkotutkinto-opiskelijaksi laitokselle.

Insinööristä diplomi-insinööriksi Porissa

Kuten suurin osa muistakin TTY Porin laitoksen opiskelijoista, myös Kuusisto on opiskellut insinööriksi ensin ammattikorkeakoulussa.

– Hain DI-koulutukseen kemianteollisuuden insinöörin papereilla ja otin tavoitteekseni hankkia diplomi-etuliitteen kahdessa vuodessa. Näin myös tein. Asennoiduin alusta asti niin, että opinnot eivät tule olemaan minulle ylivoimainen suoritus, vaikka uusia termejä tulee eteen varsinkin alussa valtavasti. Ihminen voi oppia mitä tahansa, kunhan asenne on kunnossa, Kuusisto muistuttelee sekä tulevia DI- että purjelento-opiskelijoita.

diplomi-insinööriksi-porista
Opiskelussa ja purjelennossa on paljon yhteistä. Fokus on pidettävä oikeissa asioissa.

Joustoa ja valikoituja vapaita

Jostain Kuusiston oli pakko joustaa hektisen opiskelu- ja lentoaikataulun takia. Kun muut teekkarit olivat kesätöissä, vietti Kuusisto aikaansa joko lentokentän laidalla tuulia metsästäen tai nenä kiinni tenttikirjoissa ja lopulta diplomityössä. Tämän mahdollistivat aiemmalta työuralta kerrytetyt säästöt. Kuusisto on tyypillinen TTY Porin laitoksen opiskelija, joka on valinnut Porin laitoksen juuri siitä syystä, että se mahdollistaa joustavat opinnot. Kuusistolle arkivapaat ovat välttämättömiä, minkä takia Kuusisto halusi jatkaa myös tutkijan uralla. Tutkimuksen teko ei ole sidottu päiviin tai kellonaikoihin.

Matematiikkaa videokurssina

Opiskeluajoilta jäivät mieleeni etenkin matematiikan luennot, jotka toimivat mielestäni perinteistä opetustapaa paremmin. Videomateriaaliin oli helppo palata ja vaikeat kohdat oli katsottavissa uudelleen.

Samaa mieltä matematiikan video-opinnoista ollaan myös laitoksella, jossa tehdyn tutkimuksen mukaan opiskelijoiden arvosanat ja tyytyväisyys monimuotokursseihin olivat parempia, kuin mitä perinteisillä kursseilla.

Diplomityö: Digitalisaation muutokset organisaatiolle

Kuusiston diplomityö on osa Need for Speed -IT-hanketta, jossa tutkitaan digitalisaation vaikutuksia organisaatioihin. Kuusiston tutkimuksen kulma oli manageriaalinen, ja tarkasteluun valikoitui lopulta viisi osa-aluetta: yrityksen koko ja rakenne, organisaation oppiminen, ketteryys, innovaatiot sekä business-ekosysteemit.

Projekti jatkuu heinäkuuhun 2016, minkä jälkeen on tohtoriopintojen vuoro. Heinäkuussa on myös purjelentokausi parhaimmillaan Suomessa, ja Kuusiston tavoitteet lentämisen suhteen ovat vähintään yhtä korkealla kuin tutkimuksen tekemisenkin suhteen. Lentokauden 2016 päätavoite on elokuussa Liettuassa järjestettävissä vakioluokan MM-kilpailuissa. Talvisin monet suomalaiset purjelentäjät treenaavat mielikuvaharjoitteiden avulla sekä pitämällä hyvää huolta fyysisestä kunnosta.

– Jotkut käyvät lentämässä lämpimässä, Australiassa ja Afrikassa, mutta itse keskityn nyt tutkimukseeni.

Diplomi-insinööriopiskelijoille Kuusisto haluaa antaa yhden ohjeen.

– Uudelle kurssille ei kannata lähteä ajattelemaan, että tämä on hirveän vaikeaa. Kannattaa pitää mielessä, että ihmiset ovat kaikki teoriat ja tehtävät keksineet, joten diplomi-insinööriksi opiskelevat voivat nämä myös ratkoa. Suuresta termimäärästä ei kannata panikoitua, ideat termien taustalla ovat usein hyvin yksinkertaisia.

Kuusisto rohkaisee keskustelemaan myös opettajien ja professorien kanssa avoimesti.

– Täällä laitoksella on mukavaa ja asiantuntevaa porukkaa, joka ymmärtää, että suurin osa meistä opiskelijoista on jo jonkun alan ammattilaisia ja kokeneita uuden oppijoita. Tämä näkyy opetuksessa ja suhtautumisessa, miksi tämä onkin loistava valinta juuri työn ohessa opiskelevalle diplomi-insinööriksi haluavalle.