Yritysyhteistyö vahvistaa ohjelmistotekniikan osaamista ja opetusta

TTY Porin laitos tekee laaja-alaista yhteistyötä Porin seudun yritysten kanssa. Yksi ohjelmistotekniikan tärkeimmistä yhteistyöyrityksistä on vakuutusyhtiöille järjestelmäratkaisuja tarjoava Profit Software Oy, jonka Porin yksikkö keskittyy puhtaaseen ohjelmistokehitykseen.

Site Managerina Profit Softwarella toimiva Teppo Eeva kertoo, että yhteistyö TTY Porin laitoksen ja ohjelmistotekniikan opetuksen kanssa on ollut yritykselle tärkeää etenkin viime vuosina. 1992 perustettu Profit Software on suhteellisen vanha ohjelmistotaloksi, mutta sen Porin yksikkö on kasvanut viime vuosina huomattavasti. Kasvun edellytyksenä on ollut saada uutta osaavaa väkeä yritykseen. Eevan mukaan Profit Softwaren Porin yksikössä työskenteleekin useita TTY Porin laitokselta valmistuneita ohjelmistotekniikan osaajia.

140310-ProfitSW-475-mid
Profit Software on rekrynnyt useita TTY Porin laitokselta valmistuneita opiskelijoita.

Yritysyhteistyö on näkynyt myös aktiivisena diplomitöiden aiheiden tarjoamisena. TTY Porin laitoksen ohjelmistotekniikan opiskelijat ovat viime aikoina toteuttaneet kaksi diplomityötä Profit Softwarelle. Toinen diplomitöistä käsitteli datamigraation parantamista ja toinen Business Intelligence -palveluita. Lisäksi TTY Porin laitos toteutti Profit Softwarelle vuosi sitten projektityönä uuden ohjelmistotyökalun kehittämisen. Opintoihin kuuluvan harjoitustyön toteuttamiseen osallistui kolme opiskelijaa.

Siinä missä TTY Porin laitos on tarjonnut osaavia työntekijöitä Profit Softwarelle, on Profit Software käynyt luennoimassa ohjelmistotekniikan oppiaineen luennoilla. Eeva toteaa, että luentoyhteistyön kautta opiskelijat saavat kurkistaa ohjelmistotekniikan työelämän arkeen ja kuulevat käytännön kokemuksia ja tarinoita alalta. Eevan mukaan on tärkeää, että opiskelijat pystyvät jo opiskeluaikoina peilaamaan teoriaa työelämän käytäntöön. Porin johtamisen ja tietotekniikan DI-tutkinto-ohjelmaan tulevilla insinööreillä on osalla jo valmiiksi työkokemusta, mikä helpottaa entisestään opitun soveltamista yrityselämään.

Eevan mukaan yhteistyöllä ohjelmistotekniikan yritysten ja opetuksen välillä varmistetaan se, että ala kehittyy jatkuvasti ja alan osaajien ammattitaito saadaan pysymään ajan tasalla yritysten tarpeiden kanssa. Opiskelijoilta saadaan uusia ideoita ja innovaatioita yrityselämän käytännön tilanteisiin, opiskelijat saavat koulutustaan vastaavan työpaikan valmistuttuaan ja opetussuunnitelmia voidaan jatkuvasti kehittää yrityselämän tarpeiden eläessä.

Eevan mukaan TTY Porin laitos on paikallisesti erittäin tärkeä organisaatio. Porissa on vahvan ohjelmistotekniikan osaamisen lisäksi rento ja otollinen ilmapiiri innovaatioille, ja yritysyhteistyön eri muotoja tullaan varmasti kehittämään jatkossakin, päättää Eeva.

Teppo Eeva Profit Softwaren Porin yksikössä.

Profit Software yrityksenä:

•  Perustettu vuonna 1992
  •  Pääkonttori Espoossa, toimistot lisäksi Porissa ja Tallinnassa
  •  Liikevaihto muodostuu 100%:sti vakuutusjärjestelmäratkaisuista (10,8m eur 2015)
  • Työllistää noin 100 henkilöä, joista neljäsosa työskentelee Porissa