Opiskelija bloggaa: Opintojen vaatima aika

Katsot kuvassa ylöspäin kohti sinistä taivasta punaisen tiiliseinän edessä. Tiiliseinässä on valkoiset ruutuikkunat.

Helsinkiläinen rakennusinsinööri lähti syventämään osaamistaan innovaatiojohtamisesta ja strategisesta liikkeenjohdosta. Opiskelija bloggaa sarjaa jatkaa vuonna 2024 johtamisen ja tietotekniikan opiskelija.

Vuosi on vaihtunut ja täällä kirjoittaa nyt 29-vuotias rakennusinsinööri Eero Keski-Petäjä! Innostavaa ja opiskelumotivaation täyteistä alkavaa vuotta jokaiselle minun puolestani.

Asun Helsingissä Kampissa vaimoni kanssa ja työskentelen Fira Rakennus Oy:llä hankekehityksen parissa projekti-insinöörinä. Päätyöni lisäksi olen sivutoiminen beatboxaava muusikkoyrittäjä ja toki myös DI-opiskelija! Arjessa on siis paljon puuhaa ja huolehdin siitä, että tasapaino säilyy, palautuminen toteutuu ja suu pysyy hymyssä.

Sain opinto-oikeuden johtamisen ja tietotekniikan tutkintoon syksyllä 2023. Sitä ennen opiskelin kaksi vuotta avoimessa yliopistossa. Suoritan tutkinnon kursseja siis suhteellisen rauhalliseen tahtiin. Juuri itseäni palvelevalla ja arkeeni sopivalla tavalla. Mielestäni onkin äärimmäisen oleellista pohtia, että kumpaan samaistuu enemmän – onko työssäkäyvä opiskelija vai opiskeleva työntekijä. Eli mikä osa-alue saa päivässä eniten huomiota.

On myös hyvä pohtia, että opiskeleeko tutkintoa varten vai omaa oppimistaan varten. Tähän ei luonnollisesti ole oikeaa tai väärää vastausta. Asian selventäminen itselle saattaa kuitenkin tuoda motivaatiota lukemiseen, helpottaa tutkimista tai antaa rauhaa suorittamiseen. Opiskelen pääaineena tuotantotaloutta ja sivuaineena rakennustekniikkaa. Haluan syventää osaamistani rakennusalalla ja esimerkiksi innovaatiojohtaminen, strateginen liikkeenjohto ja kiinteistökehitys kiinnostavat minua valtavasti.

En siis halua vain ”suorittaa” opintoja tutkinnostani vaan toden teolla oppia näitä aiheita! Tähän yliopiston maisterivaihe sopii mielestäni todella hienosti.

Opiskelun paloa läpi opiskeluajan

Kun odotin hyväkymiskirjettä tutkintoon, tunsin valtavaa paloa. Muistat varmasti tämän palon itsekin. Voi kun tämän palon saisimme jokainen säilytettyä läpi niiden vuosien, kun opiskelemme tutkijoiksi. Kun opiskelupaikka on saatu, työ todella vasta alkaa. Lähenevät presidentinvaalitkin muistuttavat, että ehdokkaana on tehtävä aivan valtava määrä töitä – jotta pääsee tekemään valtavasti töitä. Näin on myös korkeakouluopiskelun laita. Teemme valtavasti töitä, jokainen omissa elämänvaiheissamme, jotta pääsemme tekemään työtä opiskelijoina tutkintoamme varten. Kun opiskelijana muistaa miksi pyrki opiskelemaan alun perin, saattaa matka tutkijaksi ollakin tutkintoa tärkeämpi. Miksi siis itse opiskelen? Oppimisen nälästä, tiedon janosta ja uteliaisuudesta. Eli puhtaasta omasta halusta.

Tällä tavalla, kun pohdin opiskelemista, työn ja yrittäjyyden ohessa, aikaa suorituksille löytyy jokaisesta päivästä. Asiat kiinnostavat niin syvästi. On mielekästä jäädä tunniksi toimistolle työpäivän jälkeen katsomaan luentoa vaikkapa teollisuustalouden kurssilta. Kun sisältö on tallenteina, saa videon laitettua stopille ja vaikkapa kotimatkalla kuunneltua junassa loppuun. Sitä melkein opiskelee huomaamattaan. Tästä syystä Porin kampuksen vaihtoehto tuntui mielenkiintoiselta ja kaikkine etävaihtoehtoineen juuri minulle sopivalta.

Valmistuin vuonna 2019 Tampereen ammattikorkeakoulusta rakennus ja yhdyskuntatekniikan insinööriksi ja muutaman vuoden keräsin työkokemusta ennen nykyisiä opintojani. Eteenpäin minua on aina ajanut juuri tuo tiedonjano ja odotankin, että pääsen rakennustekniikkasivuaineeni pariin kurssien kimppuun. Itselleni haastavat matematiikan kurssit ovat takana päin ja niistä saadut opit omista opiskelutavoista auttavat aina työelämässä asti. Esimerkkinä asioiden pilkkominen todella pieniin kokonaisuuksiin ja säännöllinen tekeminen.

Opinnot vaativat totta vie paljon aikaamme, mutta kun se aika on sellaista, jota haluamme opintoihin sijoittaa, saamme eniten matkasta irti. Opiskelkaamme siis yhdessä uteliaisuudesta. Aina on aikaa esittää kysymyksiä. Aina on aikaa opiskella.

Hymyilevä nuori mies nojaa tiiliseinään farkkutakissa.

Eero Keski-Petäjä
Verkostoidutaanko Linkedinissä?