Opiskelija bloggaa: Töistä harrastuksiin ja sitten opiskelemaan – tasapainottelua eri roolien välillä

Neljännessä blogitekstissään maisteriopiskelijamme Eero pohtii opiskelijan hyvinvointia.

Meillä kaikilla on useita eri rooleja. On työminää, harrastusta, opiskelua, ihmissuhteita, järjestörooleja, hyväntekeväisyyttä, unelmia ja tavoitteitakin. Parhaimmillaan kaikki samaan aikaan kalenterissa! Tasapaino näiden eri roolien välillä voi hukkua arjen sekamelskaan. Kuulostaako tutulta?

Itse ajattelen, että jonglööraan eri rooleja. Jokainen rooli on oma pallonsa ja näillä palloilla on erilaiset massat ja koot. Esimerkiksi päivätyöni palloa olen jo tottunut heittelemään ja pallo on sopiva käteen. Opiskelun pallo taas on hieman vieraampi ja sen massa muuttuu kurssien vaihtuessa ja tenttiviikkojen lähestyessä.

Minulla on kuitenkin jonglöörinä kaikki valta valita pallot, joita heittelen ja miten niitä heittelen! Joskus jokin pallo pääsee viereiselle tuolille odottamaan, kun muut pallot vaativat keskittymistä. Kiireisimmän tenttiviikon aikana urheilu vähenee, kun opinnot vaativat enemmän aikaa. Kyky tasapainotella opintojen, työn, yrittäjyyden, urheilu, harrastusten ja sen kuuluisan oman elämän välillä ei aina ole helppoa. Itse ainakin opettelen tasapainottelua päivittäin.

Palautuminen on tärkeää

Olen paljon kirjoittanut motivaatiostani opiskelua kohtaan ja tavasta opiskella pienissä osissa useasti. Tämä selventää omaa tasapainotteluani. Hyvän ravinnon ja unen merkitystä ei sovi vähätellä tässä pallottelussa myöskään. Mitä paremmin on levännyt ja ravittu, sitä laadukkaammin ja pidempään pystyy jonglööraamaan, eli tasapainoilemaan oman elämän askareiden välillä.

Jokainen meistä palautuu eri tavalla ja joudun muistuttamaan itseäni usein, että palautumista ei voi suorittaa. Toisinaan parhaiten palauttaa musiikki, joskus urheilu ja joskus ylimääräiset päiväunet. On upeaa, kun osaa tunnistaa itsessään, mitä juuri nyt kaipaa. Olisiko paikallaan kävely metsässä vai hyvän ystävän seura?

Siirtymien taika

On myös vielä yksi taikasana, joka saattaa helpottaa eri roolien välillä sukkuloimista; SIIRTYMÄ.

Siirtymä on jokin konkreettinen teko, jonka aikana vaihdamme roolista toiseen. Esimerkiksi kun pääsen kotiin ja työpäiväni päättyy ja vapaa-aika tai opiskelu alkaa, otan rannekellon pois kädestäni. Se on konkreettinen merkki, että työpäivä on ohi. Kun solmin lenkkarit, se on konkreettinen siirtymä, että urheilurooli astuu voimaan. Pyrin parhaani mukaan miettimään urheilua urheillessani, opintoja opiskellessani ja töitä työskennellessäni. Tämä kasvattaa tunnettani läsnäolosta. Itsestään selvää eikö totta! Eihän kukaan nyt opiskellessaan mieti urheilua, töissä opintoja ja niin edelleen? Niinpä. Helpommin sanottu kuin tehty.

Pian meistä monella kevään opinnot jäävät ansaitulle kesätauolle ja voimme siirtää opintojen pallon sivuun. Mikäli aiot itsekin tehdä näin, niin mitä jos hetken, ihan pienen hetken, päivän tai viikon, jonglööraisitkin pienemmällä määrällä palloja? Et siis täyttäisi sivuun siirtyvän pallon tilalle mitään ainakaan ihan heti?

Näin aion itse tehdä. Kevennän jonglöörin taakkaani ja keskityn olemiseen. Syksyllä opintojen pallo on uusien kurssien myötä kuitenkin jälleen erilainen.

Mikä on sinun tärkein roolisi? Onko sen roolin palloa kiva heitellä?

Toivotan tsemppiä kevään loppurutistukseen ja nautinnollista kesää!

Hymyilevä nuori mies nojaa tiiliseinään farkkutakissa.

Eero Keski-Petäjä

Verkostoidutaanko Linkedinissä?