Tutkimusta ja tanssia - TTY Porin laitos on kansainvälisestikin kiinnostava

swinging-pori
TTY Porin laitoksella on laaja kansainvälinen yhteistyöverkosto, joka mahdollistaa opiskelijavaihdon lisäksi sekä kansainvälisen tutkimusyhteistyön että tutkija- ja asiantuntijavaihdon. Euroopan alueella yhteistyöverkosto kattaa useita kymmeniä yliopistoja. Erityispiirteenä TTY Porin laitoksen osalta on ollut vahva yhteistyösidos Yhdysvalloissa Stanfordin yliopiston ja lukuisten japanilaisten yliopistojen kanssa. Toiminta on pitänyt sisällään kansainvälisiä tutkimushankkeita, tutkijavaihtoa sekä opetusyhteistyötä.

Laitos on uudella ERASMUS-ohjelmakaudella tiivistämässä vaihtosuhteitaan saksalaisiin (esim. Magdeburg), ranskalaisiin (esim. Orléans) ja puolalaisiin (esim. Silesia) yliopistoihin. Yliopistokeskuksessa huhtikuussa 2014 järjestetty International Staff Week loi myös uusia vaihtosuhde-kontakteja. Laitoksen tutkijavaihtoa edistetään Italiaan Calabrian yliopistoon ja Iso-Britanninaan Exeterin yliopistoon, josta saapuu keväällä 2015 myös vieraileva opettaja Poriin. Calabriassa olikin vieraililevana luennoitsijana tietojohtamisen Dosentti TkT Heli Aramo-Immonen Tampereen teknillisestä yliopistosta. Kannattaa lukea Helin matkakertomusta blogistamme.

TTY Porin laitos on vastaanottanut vaihto-opiskelijoita syksystä 2013 lähtien. Yhteistyössä TuKKK:n Porin yksikön kanssa käynnistettiin yhteinen moniteinen vaihto-ohjelma. Sen kurssitarjonta kattaa esimerkiksi tietotekniikan, tuotantotalouden, markkinoinnin ja yrittäjyyden kursseja. Yhteensä englanninkielistä luentotarjontaa on lukuvuonna 2014-2015 noin 100 opintopistettä. Vaihto-ohjelma palvelee myös yliopistokeskuksen kehittämistä: kansainvälisyyden lisääminen on kirjattu erääksi Porin yliopistokeskuksen keskeisistä strategisista tavoitteista.

TTY Porin laitokselle ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikköön on saapunut vuodesta 2013 lähtien vaihto-opiskelijoita, tällä hetkellä heitä on 22. Noin puolet opiskelijoista on tullut saksalaisista yliopistoista, mutta mukana on myös mm. ranskalaisia, puolalaisia ja turkkilaisia opiskelijoita. Syksyn 2014 vaihto-opiskelijat ovat olleet aktiivisia sekä luennoilla että opiskelijariennoissa. Yksi heistä, tshekkiläinen David Petrovič, osoitti luovaa hulluutta perustamalla Swing Dance -ryhmän. Mukana on noin 40 henkeä, ja ryhmä kokoontuu viikoittain.

Liity ryhmään täältä!

Screen Shot 2014-12-09 at 8.11.39 PM