Tietojohtamisen Dosentti-TkT Heli Aramo-Immonen vierailevana luennoitsijana Calabrian yliopistossa

Heli_some_web2014
Joulukuun ensimmäisellä viikolla dosentti-TkT Heli Aramo-Immonen luennoi Calabrian yliopistossa tohtoriopiskelijoille organisaation oppimisesta ja tutkimusmenetelmistä. Tässä blogissa Heli kertoo matkakuulumisiaan vierailustansa, jonka mahdollisti ERASMUS vaihto-ohjelma.

Opiskelijavaihto on tärkeää, sillä suhteet Suomeen kasvavat yksilöiden välityksellä. Ensimmäiset Calabrian yliopiston oppilaat tulivat vaihtoon Satakuntaan 90-luvun lopulla. Nyt osa näistä opiskelijoista on valmistunut tohtoriksi ja he jatkavat yhteistyötä tutkimuksen saralla. Todennäköisesti myös elinkeinoelämän eri alueilla, vaikka tästä ei ole tilastoitua tietoa.

WP_20141202_12_18_09_Pro
WP_20141203_21_58_22_ProWP_20141202_12_33_57_ProWP_20141203_16_10_50_Pro

Calabria sijaitsee Etelä-Italiassa. Calabrian yliopistossa opiskelee 36 000 opiskelijaa (vrt. Rooman yliopistossa 150 000 opiskelijaa). Täkäläisittäin kyseessä on siis keskisuuri yliopisto. Kampuksen erikoisuus on arkkitehtuuri. Rakennukset koostuvat kuutioista, jotka sijaitsevat kävelysillan varrella. Silta halkoo koko kampusalueen noin 2 km. Kampuksen ovat suunnitelleet yhteistyössä italialainen Gregotti ja tanskalainen Martensson vuonna 1972. Arkkitehtuuri on nerokas, sillä yliopiston laajetessa kuutioita voi rakentaa lisää.

Vierailuni isäntänä toimi prof. Salvatore Ammirato, joka on vieraillut TTY:n Porin laitoksella luennoimassa kahtena edeltävänä syksynä. Kyseessä on siis nyt vastavierailu Calabriaan. Opetuksen lisäksi meitä yhdistää yhteinen tutkimusalue: tietojohtaminen. Erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten ja aloittavien yritysten ongelmat ovat hyvin samanlaisia täällä kuin Suomessakin. Erona on kuitenkin yhteiskuntaa kannatteleva suuri kotimarkkina, joka meiltä puuttuu. Italiassa on 61 miljoonaa asukasta. Meille siis, viennin edistäminen on ensiarvoisen tärkeää. Kasvusuuntana tulisi olla Suomelle uudet Länsi-Euroopan markkina-alueet, joissa on ostovoimaa.

Kauaskantoisesti ERASMUS vaihdon vaikutukset näkyvät vasta tulevaisuudessa. Kasvamassa on uusi eurooppalainen sukupolvi, joka kykenee ennakkoluulottomasti yhteistyöhön.

Kirjoittajana on tietojohtamisen Dosentti TkT Heli Aramo-Immonen Tampereen teknillisestä yliopistosta.