SaaSym2019 - Tutkijat tunturissa 10.8 – 17.8.2019

Elokuun alussa järjestettiin jälleen Saariselkä Symposium*, nimensä mukaisesti, Saariselällä. Tapahtuma on perinteisesti järjestetty Tampereen teknillisen yliopiston, nykyisin Tampereen yliopiston Porissa työskentelevien ohjelmistotekniikan tutkijoiden ja opettajien yhteisenä kokoontumisena. Kohtaamispaikaksi on muodostunut Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiö sr:n tunturimaja Boahtteáigi Saariselällä jo vuodesta 1999 lähtien.

Miksi sitten kokoontua tutkija- ja opettajaporukalla tunturimajaan? Tässä blogitekstissä hieman valotan, miten työskentelimme, jotta saimme parhaan hyödyn irti tutkijaryhmän kokoontumisesta samaan mökkiin.

Taustajärjestelyt sekä etukäteissuunnittelu on ehdottoman tärkeää – on valittava teemat, joita voidaan käydä yhteisesti ryhmän kanssa läpi ja jotka koskettavat suurinta osaa ryhmästä. Aiheemme olivat tänä vuonna:

• Kolme väitöskirjaa,
  • APH2019-tutkimusjulkaisun viimeistely
  • Uusien tutkimusjulkaisuiden suunnittelu tutkimuksen aiheista
  • Sekä muita tutkimukseen ja projekteihin liittyviä aiheita

Kalenteri koko viikolle:

• Käsiteltävien aiheiden aikataulu eli mitä tehdään minäkin päivänä
  • Yleensä päivät oli jaettu kolmeen slottiin: aamupäivä, iltapäivä ja ilta. Näistä aamupäivät oli yleensä lukittu johonkin aiheeseen, iltapäivällä jatkettiin samaa aihetta, jos oli tarpeen tai siirryttiin seuraavaan aiheeseen. Illan aihe kehittyi päivän aikana ja oli yleensä vapaamuotoisempi.
  • Aiheiden määrä kannattaa pitää pienenä, koska näin varsinaiselle keskustelulle jää runsaasti aikaa
Ryhmäkuva metsässä
Osa ryhmästä pyöräretkellä Saariselän luonnossa.

Aiheet ja niiden kanssa työskentely:

• Valmistelu – Aiheen työstäjä valmistelee johdannon aiheeseen. Tavoitteena on tutustuttaa muut aihealueeseen.
  • Kysymykset – Johdannon esittäjä valmistelee muille muutaman johdattelevan kysymyksen, joilla lähdetään keskusteluun
  • Keskustelu – Muiden keskustelijoiden tavoitteena on tuoda mukaan uusia näkökulmia rakentavaan sävyyn. Tällä tavoin aiheen työstäjä saa asiaan uusia näkökulmia ja idea kehittyy

Tulokset ja niiden jatkojalostus jatkuu edelleen

• Väitöskirjat ilmestyvät aikanaan
  • APH2019 – julkaisu “Reducing Energy Consumption with IoT Prototyping” löytyy jo lopullisena osoitteesta http://www.uni-obuda.hu/journal/Issue96.htm
  • Kaksi vielä julkaisematonta tutkimuspaperia: Taustatyö/käsikirjoitus on tehty – nyt pitäisi vielä kirjoittaa paperit valmiiksi.
  • Knowledge – mitä ryhmän muut jäsenet tekevät

Koska olimme Lapin lumoavan luonnon ääressä, hoidimme osan keskusteluista luonnon ääressä.

Onnistuneen yhteisen ideoinnin taustalla on siis hyvä etukäteissuunnittelu. Hyviä symposiumeja toivotellen!

Mika Saari

Ohjelmistotekniikan yliopisto-opettaja Porin yksikössä

* Tieteellinen keskustelutilaisuus tai kokous.