Diplomi-insinöörin työyhteisö on entistä useammin monitieteellinen

Diplomi-insinööriksi opiskelevan kannattaa pitää mieli avoinna pohtiessaan kurssivalintojaan ja työllistymismahdollisuuksiaan. Entistä useammat teknisten alojen työpaikat ovat moniammatillisia organisaatioita, joissa pääsee tekemään töitä eri alojen osaajien kanssa.

Posiva Oy on yksi Satakunnan suurimmista teknisten ja luonnontieteellisten alojen työllistäjistä. Posivan omistavat Teollisuuden Voima ja Fortume Power & Heat, joiden käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamisesta Posiva huolehtii. Eurajoen Olkiluodossa ja Vuojoella työskentelee yhteensä noin sata ammattilaista. Työyhteisö on monitieteellinen, ja osa työtehtävistä on teoreettisia, osa taas hyvinkin käytännönläheisiä.

Konsultteja ja koodareita

Posivan tutkimuskoordinaattori Kirsi Riekki väitteli Helsingin yliopistosta pääaineenaan teoreettinen fysiikka. Pitkäaikaisturvallisuuden osastolla työskentelevä Riekki vastaa Posivan turvallisuusarvioihin tehtävistä ympäristön kulkeutumisanalyysien ja säteilyannoslaskelmien koordinoinnista. Työ vastaa Riekin koulutusta ja asiantuntemusta, mutta on tuonut tullessaan myös uutta.

– Olen joutunut opettelemaan jonkin verran asioita oman alani ulkopuolelta. Joudun huomioimaan työssäni esimerkiksi kaupallisia näkökulmia, mitä en ajatellut kovinkaan paljon opiskeluaikana. Luonnontieteilijä voi joutua työskentelemään yllättävienkin asioiden parissa.

Vaikka Riekin lähimmillä työkavereilla on luonnontieteellinen koulutus, hän tekee yhteistyötä useita aloja ja koulutustaustoja edustavien ihmisten kanssa. Esimerkiksi konsulteilla on vaihtelevia taustoja aina käytännön tason ekologiasta lähtien. Kentällä toimii maa- ja kalatalouden sekä eläintieteiden asiantuntijoita. Teknisissä ja teoreettisimmissa tehtävissä työskentelee esimerkiksi mallintajia, ohjelmoijia ja fyysikoita.

Joskus tiettyyn tutkimusalaan syvällisesti erikoistuneen ihmisen kanssa voi tuntua siltä, että osapuolet puhuvat eri kieltä, vaikka keskustelunaihe olisi yhteinen. Diplomi-insinöörienkin kanssa työskentelevä Riekki on kuitenkin löytänyt di-väen kanssa helposti yhteisen kielen.

– Alamme ovat sen verran lähellä toisiaan, että ymmärrämme toistemme tarkastelutapoja.

Yhteistyötä TTY Porin laitoksen kanssa

TTY Porin laitos tekee erilaisia projekteja satakuntalaisten yritysten kanssa. Signaalinkäsittelynlaitos on tehnyt maankohoamiseen liittyvää yhteistyötä Posivan kanssa. TTY:llä tehtiin väitös, jossa luotiin laskentamalli, jonka avulla voidaan ennustaa maan kohoamista Olkiluodon ympäristössä. Nyt käynnissä on Olkiluodon referenssialueen järvien kartoitus satelliittikuvista. Tavoitteena on, että järvien syntymistä Olkiluodon alueelle voitaisiin ennustaa maankohoamismallin avulla.

Riekki neuvoo harjoittelu- ja työpaikoista sekä diplomityön teosta kiinnostuneita ottamaan rohkeasti yhteyttä Posivaan.

– Täällä on avoin linja, ja rekrytointiin suhtaudutaan aktiivisesti.

Satakunnan vireys viehättää

Jännitys työllistymisestä valmistumisen jälkeen on Riekille tuttua. Hän haki noin vuoden töitä väiteltyään, ja lopulta sitkeys palkittiin. Työnhakuvaiheessa hän täydensi osaamistaan opettajan pedagogisilla opinnoilla ja lääketieteellisen fysiikan kursseilla. Into ja kiinnostus omaan alaan pitivät hakumotivaatiota yllä. Kun Posivalta tarjottiin Riekille tutkimuskoordinaattorin paikkaa, olo oli iloinen ja hieman epäuskoinenkin.

Arki on asettunut mukavasti uomiinsa, ja Raumalla asuva Riekki viihtyy Satakunnassa hyvin. Hän on alun perin kotoisin Pohjois-Karjalasta Nurmeksesta, ja Länsi-Suomen vireys on yllättänyt positiivisesti.

– Täällä on enemmän ihmisiä ja elämää kuin Itä-Suomessa. Pidän myös Raumasta. Se on hyvin toimiva, ei liian täysi kaupunki.

Riekki on 5- ja 7-vuotiaiden lasten äiti. Löydettyään mieluisan työpaikan hän toivoo tulevaisuudelta seesteisyyttä ja hyviä kouluvuosia lapsille.

– En haaveile mistään kovin erikoisesta. Elämme perhekeskeisesti, ja tällä hetkellä olen tosi tyytyväinen elämän vakauteen.