Tactic Games Oy panostaa opiskelijayhteistyöhön TTY Porin kanssa

Tactic on voimakaskasvuinen porilainen perheyritys, joka tarjoaa pelituotteidensa kautta kuluttajille aitoja yhdessäolon tunteita ja iloa. Tuotekehityspäällikkö Veera Vaajasalmi kertoo, että Tactic Games Oy rahoittaa Porin yliopistokeskukseen perustettua pelillistämisen professuuria, joten odotukset yhteistyöstä ovat korkeat.

– TTY Porin pelihenkisen henkilöstön kanssa tapaamme Satakunnan peliyhteisön IGDA:n tapaamisissa ja ideoimme tulevia yhteistyökuvioita. TTY:llä on tarjottavanaan monipuolista tietotaitoa, joka kiinnostaa meitä. Tulevaisuudessa panostamme entistä enemmän oppilaitosyhteistyöhön.

Tacticilla on ollut TTY Porin diplomityöntekijä tutkimassa painatuksen mahdollisuuksia ja lisäksi Tactic on kehittänyt laitoksen tietotekniikkaosaston kanssa yhteistyössä muun muassa DVD-Aliaksen, internet-lautapelejä, hybridi- ja itsenäisiä mobiilipelejä sekä tutkimuksen elektronisen pelilaudan valmistettavuuden osalta.

Tuttuja pelejä monille ovat myös Mölkky ja Kimble.

Luokaa rohkeasti kontakteja yrityselämään

Vaajasalmi itse on valmistunut alun perin Helsingin yliopistosta elintarviketieteiden maisteriksi pääaineenaan ekonomia, mutta opiskelee nyt Porissa KTM:ksi.

– Olen opiskelujeni aikana työskennellyt mm. Israelissa, USA:ssa ja Saksassa. Nykyisen työni aikana ja ohessa olen suorittanut muun muassa Johtamisen erikoisammattitutkinnon.

– Yritysyhteistyössä opiskelija saa tärkeää työelämän kokemusta. Siinä näkee ja oppii miten asiat tehdään käytännössä ja miten opiskelujen oppeja voi soveltaa eri tavoin. Yritysyhteistyön kautta voi löytyä tuleva työpaikka ja luoda tärkeitä suhteita, Vaajasalmi muistuttaa.

– Opiskelijan kannattaa osallistua sekä oppilaitoksen sisäisiin projekteihin että yritysprojekteihin, sillä niistä saa projektiosaamisen lisäksi konkreettisen jäljen CV:n. Työelämässä käytännön työtavat poikkeavat usein oppilaitoksessa opetetuista työtavoista, minkä vuoksi työelämäkokemusta kannattaa hankkia tukemaan opintoja.

Vaajasalmi kannustaa rohkeuteen olla oma itsensä sekä aktiivinen ja nöyrä asenteeltaan.

– Kaikissa asuu ”hyvä tyyppi”, jota joku työnantaja varmasti tarvitsee. Kiireiset työnantajat eivät ehdi välttämättä etsimään oikeaa tyyppiä, mutta kun itse tietää mihin haluaa, kannattaa rohkeasti lähestyä työnantajaa. Mieti etukäteen, miten juuri sinä voit tuoda työnantajan tiimiin lisäarvoa ja myy tämä ajatus työnantajalle.

Diplomi-insinööreille on töitä

Kouluttautuminen insinööristä diplomi-insinööriksi avaa laajemmat työmahdollisuudet varsinkin opetus- ja tutkimuspuolelle.

– Porin yliopistokeskuksessa on hieno mahdollisuus suorittaa ristiinopiskelua, jota suosittelen. Esimerkiksi sopiva yhdistelmä tekniikan ja kauppatieteiden opintoja on monen työtehtävän kannalta ideaali kombinaatio.  Työelämä kaipaa moniosaajia. Jatko-opintoja miettivän on hyvä arvioida oma elämäntilanne ja omat voimavarat.

Vaajasalmi muistuttaa että opintomenetys ja into säilyvät paremmin, kun opinnot ja siviilielämä ovat tasapainossa. Kannattaa myös miettiä, miksi lähtee opiskelemaan.

– Opiskelu omalta tuntuvalla alalla ja selkeisiin päämääriin tähtäävänä antaa hyvät eväät matkaan. Sama pätee harjoittelupaikkojen hakuun ja työelämään. Kun ollaan lähellä sisäistä intohimoa, ollaan työnilon lähteellä ja työelämän pelikentän mahdollisuudet aukeavat myötätuulisina! Ja aina kannattaa pitää mukana pilkettä silmänkulmassa ja muutama hyvä lautapeli kirjahyllyssä.