Uusi tekniikan kandidaattikoulutus Porissa kiinnostaa yrityksiä – mukana monipuolinen kumppanijoukko

Porin yliopistokeskuksessa syksyllä 2023 alkava tekniikan kandidaattikoulutus on saanut alueen yrityksiltä varsin lämpöisen vastaanoton. Yrityksille avattiin jo vuoden 2022 aikana mahdollisuus ilmoittaa halukkuutensa toimia koulutuksen yhteistyökumppanina. Mukana onkin jo hieno, innostunut joukko kumppaneita.

Yrityksiä on osallistettu koulutuksen suunnitteluun jo hyvin alkuvaiheessa kysymällä heidän näkemyksiään osaamistarpeista, joihin tämän koulutuksen tulisi vastata. Nyt on edetty suunnittelussa siihen vaiheeseen, että parhaillaan sovitaan kumppanien kanssa konkreettisesti yhteistyömuotoja ja ajankohtia lukuvuoden 2023–2024 opintojaksoille.

”Pori Energia tarvitsee tulevaisuudessa uusia osaajia. On erittäin tärkeää saada opiskelijat kiinnostumaan yrityksestä jo opiskeluaikana. Tämä on mahdollista tarjoamalla opiskelijoille paitsi kesätöitä, myös yrityslähtöisiä ongelmia ratkottavaksi opintojenaikaisissa harjoitustöissä. Olemalla aktiivinen osapuoli yliopiston kanssa tehtävässä yhteistyössä Pori Energia varmistaa sen, että yrityksellä on parhaat resurssit käytettävissä tulevaisuudessa”, kertoo Pori Energian toimitusjohtaja Petri Paajanen.

”Paikallinen oppilaitosyhteistyö sekä opiskelijoiden ja liike-elämän tuominen yhteen jo yliopistokoulutuksen alkuvaiheessa on erittäin hieno aloite. Siksi Luvata on mielellään mukana tarjoamassa opiskelijoille erilaisia mahdollisuuksia sekä oppimassa itsekin organisaationa lisää”, toteaa Luvatan tietohallintojohtaja Sami Halinen.

Kandiopiskelijoiden koulutus sisältää opintoja sekä Tampereen yliopistosta että Turun yliopistosta. Tekniikan opintojen lisäksi sivuaineina voi valita kokonaisuuksia Porin yliopistokeskuksen kauppatieteiden ja humanististen tieteiden tarjonnasta. Humanistista näkökulmaa pakettiin tuo digitaalisen kulttuurin tieteenala.

”Olen todella innoissani tästä opintokokonaisuudesta. Yritysten mukanaolo tuo siihen aivan uuden, käytännöllisen ulottuvuuden, jonka uskon aidosti tarjoavan molemmille osapuolille arvokkaita oivalluksia ja sovellettavaa tietoa. Tätä edesauttaa se, että esimerkiksi omalla kurssillani on sekä humanisteja että tekniikan opiskelijoita, ja he työskentelevät tiimeinä, joissa on molempien alojen ihmisiä”, toteaa digitaalisen kulttuurin yliopisto-opettaja Rami Mähkä.

Yrityksesi on tervetullut mukaan! Yhteistyö voi käytännössä olla esimerkiksi vierailuluennointeja tai muita toteutuksia opintojaksoilla, projektityöaiheita, kanditutkielma-aiheita tai vaikkapa harjoittelu- ja kesätyöpaikkojen tarjoamista. Mahdollistamme yhteistyön kaikille siihen halukkaille alueen yrityksille!

Katariina Yrjönkoski, Tampereen yliopisto / Porin yliopistokeskus
katariina.yrjonkoski@ucpori.fi

Sari Stenvall-Virtanen, Turun yliopisto
sari.stenvall-virtanen@utu.fi