Uusi lukukausi starttasi - PJT:n uudet teekkarit tutustuivat Porin kampukseen

Elokuun lopulla Porin johtamisen ja tietotekniikan -DI-ohjelman eli PJT:n opiskelijat tutustuivat Tampereen yliopiston Porin kampukseen ja maisteriohjelmansa opetukseen.

Orientaatio opintoihin Suomen kauneimmalla kampuksella tarkoitti tietotulvan lisäksi kymmeniä uusia kasvoja sekä teekkarikavereissa että Porin yliopistokeskuksen henkilökunnassa. Uusista teekkareista noin kolmannes on tällä kertaa satakuntalaisia, mutta muuten joukko on ympäri Suomea, tosin tuttuun tapaan pääosin Länsi- ja Etelä-Suomesta.

PJT:n opinnot tehdään pääosin etäopintoina, mutta erityisesti opintojen alussa on tärkeää löytää vertaistuki- ja harkkakavereita ja siihen kasvokkain tapahtuva tutustuminen on kullanarvoisen tärkeää.

Tärkeää on myös nähdä, että professorit, yliopistonlehtorit, lehtorit, yliopisto-opettajat, tutkijat ja muu asiantuntijahenkilökunta ovat oikeita ihmisiä eli muutakin kuin Moodle-viestien pommittaja, palautusaikataulujen kyttääjiä ja arviointien tekijöitä. Orientaatiopäivään kuului täyttä asiaa, mutta myös rennompia hetkiä. Opinto-ohjauksen lomassa kohotetimme maljan alkavalle lukuvuodelle ja suolapalan siivittämänä kuultiin opettajien ensimmäiset esittelyt.

Joogaa ja perstikkaa rasteilla

Muilla kampuksilla tärkeästä uusien opiskelijoiden kampukseen tutustuttamisesta vastaavat tuutorit, mutta meillä Porissa sen tekee opetushenkilökunta. Kierroksen alussa joogasimme, jotta veri saatiin kiertämään päivän istumisen jälkeen. Onneksi Puuvillan läheisyydessä on yksi Porin helmistä eli Kirvatsi, jossa päivän ulkoiluhetki vietettiin kiertelemällä erilaisia rasteja puistossa. Kymmenen ryhmää tekivät muun muassa rintanapit tuleviin teekkarihaalareihin, heittivät ”Perstikkaa” ja tutustuivat toisiinsa sekä vähän opettajiinkin muiden pelien tiimellyksessä. Lopuksi nautimme Pelle Hermannin -leikkipuistossa picnicistä.

Opiskelijat piknikillä Pelle Hermannin leikkipuiston amfiteatterissa.

Huonosta ennusteesta huolimatta sää suosi ja Kokemäenjoen rannan kauniit maisemat hellivät uuteen opiskelukaupunkiinsa tutustuvia. Löytyipä joukosta ekakertalaisiakin Porissa. Toivottavasti teekkarit saadaan pian Porin kampukselle uudelleen, sillä 6.–7.10. seuraava PJT:n lähiviikonloppu, jossa on tarjolla useamman opintojakson lähiluentoja ja tietysti verkostoitumista teekkarikavereiden kanssa.

Innostavaa uutta lukuvuotta kaikille. Tsemppiä, iloa ja valoa opintoihin. Uskokaa tai älkää: kohta se on vappu taas.

Hei ny, terveisin Anu

Kirjoittaja toimii Porissa yliopistonlehtorina.