Miten selviämme tänä keväänä työssämme ja opinnoissamme?

On sanomattakin selvää, että kevät 2022 tullaan muistamaan kauheana. Juuri, kun luulimme pääsevämme kahden vuoden koronapiinasta, nurkan takana odotti käsittämätön tragedia. Sota Ukrainassa.

Uutiset ja spekulaatiot tulevaisuudesta herättävät meissä kaikissa ajatuksia ja tunteita. Moni miettii, miten me selviämme tästä keväästä töissä ja opinnoissa. Huolestuneisuuden tunteet ja ajatukset ovat luonnollisia. Keskustelut ystävien ja läheisten kanssa auttavat mielen hallinnassa ja ajatuksia voi purkaa myös eri Tampereen korkeakouluyhteisön keskustelutilaisuuksissa.

Täällä Suomessa edeltävät sukupolvemme ovat selvinneet ankaristakin oloista. Siinä on auttanut heidän korkea työmoraalinsa ja sisu. On ajateltu, että ahkeralla ja periksiantamattomalla työn tekemisellä hankitaan elanto ja samalla rakennetaan tulevaisuutta itselle, lähimmäiselle ja koko yhteiskunnalle.

Tunnetuimpia tarinoita tästä työmoraalista on Runebergin runon Paavo, joka viljelee peltoaan perheensä kanssa Saarijärvellä. Ensimmäisenä keväänä tulva vie puolet oraista, kesällä raekuuro kaataa toisen puolen maahan ja syksyllä halla vie lopunkin sadon. Perhe selviytyy talvesta leipomalla leivän puoliksi petäjänkuoresta. Toisena keväänä Paavo kaivaa suuremmat ojat ja myy lampaat siemenviljaa saadakseen. Ojien ansiosta kevättulva ei vahingoita oraita, mutta kesän raekuuro kaataa oraat ja syksyn halla vie loput. Leipään lisätään petäjää. Kolmantena keväänä sisukas Paavo levittää pellolle enemmän lantaa ja myy karjan saadakseen siemenviljaa. Tällä kertaa luonnonilmiöt eivät vahingoita satoa, perhe pelastuu ja antaa leipää myös naapurille.

Mitä Saarijärven Paavon tarina voi opettaa tässä ajassa? Yksi selvityskeinoista on tarttua päivittäin omaan perustekemiseen ja saada aikaiseksi tulevaisuudenkin kannalta merkityksellisiä asioita. Vaikka vastaan tulee vaikeuksia, keskittymällä konkreettisiin opetuksen ja oppimisen tekoihin rakennamme parempaa tulevaisuutta. Itse asiassa opiskelu ja valmistuminen on erityisen tärkeää juuri nyt. Olipa tulevaisuus millainen tahansa, niin Suomi, Eurooppa ja maailman kaikki maat tarvitsevat osaavia asiantuntijoita ja johtajia rakentamaan maailmaa rauhassa eteenpäin.

Luterilaiseen työmoraaliin kuuluu kohtuu kaikessa, myös työn tekemisessä ja huolehtimisessa. Keskittymällä arkisin opettamiseen ja opiskelijoiden tukemiseen, vapautamme itsemme myös jatkuvalta tilanteen pohdinnalta. Tehkäämme siis päivittäin tarpeellinen määrä merkityksellisiä opettamisen ja oppimisen tekoja ja koittakaamme rentoutua vapaa-ajalla yhdessä muiden kanssa.

Tänäkin vuonna vuodenkiertoon kuuluvat pääsiäinen, vappu ja valmistujaiset, joita kohti toimikaamme parhaalla mahdollisella tavalla.

Kirjoittaja: Niina Jallinoja, johtaja Liiketalous ja media -osaamisyksikkö