Ensimmäinen Eläytyen osalliseksi -ryhmä aloittanut

Ensimmäinen Eläytyen osalliseksi -hankkeen ryhmämme on käynnistynyt tamperelaisessa yläkoulussa. Mahtavaa, että liikkeelle päästiin innokkaasti ja ennakkoluulottomasti ja saatiin pyöräytettyä alulle tämä tammikuun toisella viikolla alkanut ryhmäprosessi. Ryhmässä aloitti 11 yläkoululaista nuorta, jotka olivat valmiita katsomaan, mitä tällä toiminnalla olisi tarjota heille.

Ensimmäiset ryhmäkerrat olemme tutustuneet ja ideoineet yhteistä toimintaa. Meillä on ryhmässä sekä tyttöjä että poikia. Osa on 15 vuotta täyttäviä tai täyttäneitä kahdeksasluokkalaisia, toiset suuntaavat jo ajatuksiaan peruskoulutieltä eteenpäin käydessään nyt viimeistä peruskoulun lukukautta. Ihan pian alkaa yhteishaku ja osalla nuorista on mielen päällä monenlaista pohdintaa omista tulevaisuuden suunnitelmista ja valinnoista tuota tulevaisuuden visiota kohti edetessä.

Paitsi että meillä on ryhmässä nämä upeat nuoret, on ollut ilo saada alusta lähtien ryhmäprosessiin mukaan myös koulun omat, nuorten kanssa työskentelevät osaavat ammattilaiset: koulusosionomi ja nuoriso-ohjaaja. Jokainen meistä tuo ryhmään oman panoksensa ja persoonallisuutensa, niin nämä ainutkertaiset nuoret kuin me ryhmäprosessia ohjaavat aikuisetkin. Tavoitteena on yhdessä toimia hyvän olon ja arjen jaksamisen edistämiseksi. Olla kukin osallisena tässä ryhmässä, saada jotakin hyvää itselleen ja antaa sitä myös muille.

Olemme pohtineet ryhmässä, mistä hyvä olo arjessa rakentuu. Olemme pohtineet myös sen kääntöpuolta: mikä aiheuttaa pahaa oloa ja mitä sille voisi kukin omalta osaltaan tehdä. Välillä heittäydymme ryhmässä leikkisiksi ja liikumme, joka kerta myös työstämme jotakin paperille. Se voi olla kunkin oma tulevaisuuden polku erilaisine välietappeineen tai erilaisia arjen hyvinvointia tukevia valintoja hahmottava mielenterveyden käsi. Tavoitteena on, että jokaisesta ryhmäkerrasta nuori voi ottaa mukaansa jonkin positiivisen ajatuksen ja jaksamista tukevan, vaikka pienenkin, asian arkeensa.

Tämän viikkoisena teemana meillä oli rentoutuminen, lepo ja uni. Käynnistelimme päivää hedelmäaamiaisen äärellä pohtien nuorten kanssa kunkin arjen jäsentymistä ja miten siinä nämä tärkeät palautumista tukevat asiat toteutuvat. Pohdimme riittävän yöunen merkitystä ja millaiset asiat ja valinnat omassa arjessa voisivat edistää hyvää ja riittävän pitkää yöunta.

Nuoren maailmassa voi olla monenlaista myllerrystä ja mietityttävää asiaa, minkä vuoksi nukkumaan rauhoittuminen ei ole aina helppoa. Oman haasteensa tuo myös sosiaalinen media, joka pitää helposti otteessaan paitsi päivällä, myös viimeiseksi illalla ennen nukkumaan asettumista. Usein ratkaisu pulmiin löytyy, kun kokeilee toisenlaista toimintatapaa. Näitä toisin tekemisen mahdollisuuksia mietimme myös tämän viikon ryhmässä.

Valo lisääntyy, näkyvä talvi on samalla tehnyt vasta nyt tuloaan. Ajatukset alkavat siirtyä kuitenkin jo kevättä kohti: mitä kaikkea ehdimmekään puuhata tämän ryhmäprosessimme aikana kevään edetessä.

-Mari Vikman