Korkeakoulutus osana jatkuvan oppimisen ekosysteemiä

Kohti systeemistä muutosta. Alusta lähtien Tampereen korkeakouluyhteisön jatkuvan oppimisen hanketta on ohjannut ajatus korkeakoulutuksen laajasta, pidemmän aikaväin systeemisestä muutoksesta. On selvää, että muutos on välttämätön, jotta korkeakoulutus voisi vastata muuttuvan yhteiskunnan osaamistarpeisiin kestävällä tavalla tulevaisuudessa.

Tulevan syksyn aikana hankkeemme pilotointivaihe alkaa tulla päätökseensä. Olemme käynnistäneet tiedekunnissa monenlaisia kokeiluja , jotka parhaillaan alkavat tuottaa mielenkiintoisia, arvokkaita tuloksia. Kerromme tuloksista ja niiden tekijöistä tarkemmin tulevan syksyn aikana. Samaan aikaan korkeakouluyhteisön palveluorganisaatiossa on pohdittu, mihin suuntaan toimintaa pitäisi kehittää, jotta pysymme mukana muun yhteiskunnan vauhdissa. Toimijoita on paljon, ja yhteinen suunta on tarpeen.

Keskeinen osa systeemistä muutosta on kysymys siitä, miten korkeakoulutuksen – ja sitä kautta oman organisaatiomme – tulisi toimia, jotta se voisi olla luontevassa vuorovaikutuksessa parhaillaan rakenteilla olevan alueellisen, alustamaisen jatkuvan oppimisen ekosysteemin kanssa. Miten meidän pitäisi järjestäytyä omassa organisaatiossamme, jotta kykenemme toimimaan joustavasti ja yhtenäisesti suhteessa osaamistarpeisiin ja osaamisen kehittämisen erilaisiin mahdollisuuksiin koko ekosysteemi huomioon ottaen? Miten varmistamme, että omat prosessimme ovat kauttaaltaan joustavia, tehokkaita ja laadukkaita? Entä miten varmistamme, että toimimme yhtenäisen systemaattisesti ja siten uskottavasti suhteessa kumppaneihimme ekosysteemissä, oli kumppani sitten yksittäinen oppija tai laajempi organisaatio? Miten luomme läpi organisaatiomme kokonaisvaltaisia osaamisen kehittämisen palveluja, joissa oppija ja osaamisen kehittäminen läpi elämän ovat aidosti kaiken keskiössä? Ja miten samalla kehitämme oman organisaatiomme kyvykkyyttä vastata näihin haasteisiin?

Näihin kysymyksiin etsimme vastauksia, nyt kun olemme lähestymässä jatkuvan oppimisen hankkeen seuraavaa vaihetta. Pilotointivaihe on tuonut ja tuo edelleen paljon hyvää ja tärkeää, ja seuraavaksi tehtävämme on kokeilujen pohjalta alkaa ottaa askeleita, jotka vievät meidät oikeasti kohti laajaa, systemaattista ja kestävää korkeakoulutuksen ja jatkuvan oppimisen muutosta.

Heli Harrikari

Johtaja, jatkuva oppiminen @TampereUniversity