Tulevaisuusverstaasta vauhtia elinikäisen ohjauksen 2030 visioon

Kirjoittajat: Kirsi Hanhisalo & Katri Viitanen, Tampereen yliopisto

”Henkilökohtainen AI-assistenttini herätti minut valitsemani musiikin säestämänä, mittasi rannesirustani elintoimintojen tilan ja päätteli mielialani tuottaman tunnedatan perusteella. Tänään haluan piilolinsseissäni olevan VR-linssin kautta kokemuksen metsälammen äärellä meditoimisesta.

Dronen tuoman aamiaisen jälkeen tapasin jatkuvan oppimisen koutsini, tällä kertaa ylellisesti kasvokkain sparrauskävelyn merkeissä. Tänään innovoimme, miten laajentaisimme etäopetuksen hologrammitoteutusta osaksi elämyksellisiä opetustilanteita. Sain johdatusta myös uuden aivokäyttöliittymän pilotointiin ja haptisen suojapuvun käyttöönottoon.

Iltapäivällä sanelin eWork -assistentilleni tekstin, jonka se käänsi näppärästi kymmenille eri kielille katsottavaksi ja kuunneltavaksi oppilailleni globaalissa verkostossani. Illan hämärtyessä piipahdin hyvän mielen treenaamossa @VirtualReality ja lämmitin ekosaunan. Elämä tuntuu merkitykselliseltä ja voin hyvin vuonna 2030.” Olen 67-vuotias osa-aikainen opetuksen ammattilainen ja intohimoinen ikuinen opiskelija.

Edellä kerrotun tulevaisuustarinan takana ovat koronakeväänä Tampereen korkeakouluyhteisön tulevaisuusverstaaseen osallistuneet yhteiskehittäjät. Päätimme ottaa selvää millaisesta ohjauksesta ja tuesta jatkuvat oppijamme ympäri Suomen unelmoivat, mitkä elementit ovat heille tärkeitä ja mitä he arvostavat tulevaisuudessa.

Astuimme yhdessä oppijoidemme kanssa tulevaisuusverstaaseen, yhteen skenaariotyöskentelyn menetelmään. Tällä menetelmällä kansalaiset voidaan ottaa mukaan heitä itseään koskevaan päätöksentekoon ja johdattaa heidät tulevaisuusajatteluun. Kehitimme työpajoissa ohjauksen ja tuen uudenlaisia mallinnuksia, ja visioimme elinikäisen ohjauksen polkuja. Työskentelyä vauhdittivat tulevaisuusasiantuntijat ja ohjausammattilaiset palvelu- ja tulevaisuusmuotoilua hyödyntäen.

Tavoitteemme korkeakouluyhteisössä on entistä useammin osallistaa yksilöitä osaksi oppimis- ja ohjausratkaisujen kehitystyötä. Haluamme ennakoida heidän tarpeitaan entistä tarkemmin. Meidän tehtävämme on kirkastaa oma roolimme ohjaajina ja kehittää ohjausosaamistamme. Päämääränä on yksilöä ja yhteisöä tukevat ohjauksen innovatiiviset ratkaisut.

Yhden pienryhmän verstastuotos tiivistää tulevaisuuden ohjauksen tärkeitä elementtejä: ”Tulevaisuuden ohjauspalvelu 2030 on yksilölle merkityksellisen ammatillisen ja identiteetin kasvua tukeva palvelu digitaalisessa ympäristöissä. Palvelu huomioi sekä eettiset että ekologiset lähtökohdat.”

Oppijamme toivovat teknologiasta apua arjen kaaokseen ja kokonaishyvinvointiin. Samaan aikaan visioissa korostuu kaipaus aitoon läsnäoloon, kuunteluun ja kohtaamiseen itse ohjaustilanteessa. Pidetään nämä toiveet mielessä!