Asiakaslähtöistä palvelujen kehittämistä opiskeltiin keväällä 2019 palvelumuotoilun keinoin. Opiskelijatiimit valitsivat itse organisaation, jonka kanssa yhteistyötä lähettiin kehittämään. Yksi tiimi ideoi kehittämisehdotuksia hoitotarvikejakelun toimintaan, toinen tuotti lastenneuvolaan innovatiivisia ideoita palvelun kehittämiseksi, kolmas tiimi tarkasteli kävijöiden toiveita ja tarpeita mielenterveys- ja päihdekuntoutujien päivätoiminnan kehittämiseksi ja neljäs tiimi ideoi kehittämistoimenpiteitä poliklinikan ilmoittautumispisteen järjestelyihin.
Palvelumuotoilun teoriaa integroitiin kehittämistehtävien eri vaiheisiin. Opintojaksolla opittiin useita menetelmiä asiakasymmärryksen keräämiseksi. Empatiakartat, suunnitteluajurit ja asiakasprofiloinnit tulivat tutuiksi. Brainstorming-menetelmällä tuotettiin loistavia ideoita palvelujen parantamiseksi. Relevantteja ja toteuttamiskelpoisia toimenpidesuosituksia havainnollistettiin prototypoimalla, jossa hyödynnettiin legoja, valokuvia ja draamaa.
Kirjoittaja: Sari Himanen
Kommentit