Palvelumuotoilua sote-kenttään

Koristeellinen kuva luovasta työskentelytilasta
Luova työskentelytila. Tampereen yliopiston mediapankin valokuva.

Palvelumuotoilua on käytetty enenemässä määrin myös sote- palveluorganisaatioita uudistettaessa. Otimme tätä menetelmää haltuun ja opettelimme soveltamaan palvelumuotoilun teoriaa neljään erilaiseen käytännön kontekstiin.

Asiakaslähtöistä palvelujen kehittämistä opiskeltiin keväällä 2019 palvelumuotoilun keinoin. Opiskelijatiimit valitsivat itse organisaation, jonka kanssa yhteistyötä lähettiin kehittämään. Yksi tiimi ideoi kehittämisehdotuksia hoitotarvikejakelun toimintaan, toinen tuotti lastenneuvolaan innovatiivisia ideoita palvelun kehittämiseksi, kolmas tiimi tarkasteli kävijöiden toiveita ja tarpeita mielenterveys- ja päihdekuntoutujien päivätoiminnan kehittämiseksi ja neljäs tiimi ideoi kehittämistoimenpiteitä poliklinikan ilmoittautumispisteen järjestelyihin.

Palvelumuotoilun teoriaa integroitiin kehittämistehtävien eri vaiheisiin. Opintojaksolla opittiin useita menetelmiä asiakasymmärryksen keräämiseksi. Empatiakartat, suunnitteluajurit ja asiakasprofiloinnit tulivat tutuiksi. Brainstorming-menetelmällä tuotettiin loistavia ideoita palvelujen parantamiseksi. Relevantteja ja toteuttamiskelpoisia toimenpidesuosituksia havainnollistettiin prototypoimalla, jossa hyödynnettiin legoja, valokuvia ja draamaa.

Kirjoittaja: Sari Himanen

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *