Sosiaaliset robotit soveltuvat yksinkertaisiin neuvontatehtäviin, joissa olosuhteet, sosiaaliset tilanteet ja asiakkaiden esittämät kysymykset pysyvät samankaltaisina. Etenkin sellaisiin vuorovaikutustilanteisiin, joissa robotti voi itse ohjata keskustelun kulkua, niiden on todettu soveltuvan hyvin. Ihmisenkaltainen humanoidirobotti voi jopa houkutella asiakkaita ja potilaita vuorovaikuttamaan kanssaan.
Sosiaali- ja terveysalan asiakaslähtöisen kehittämisen yamk-ohjelmassa pyrimme löytämään uusia tapoja, miten robotiikkaa voidaan yhä paremmin hyödyntää sote-palveluissa. Monialaisen TAMKin osaamista hyödyntäen robottia voidaan koodata toimimaan erilaisissa aidoissa työelämän tilanteissa, jotta robotit tulisivat vähitellen tutuiksi niin käytännön toimijoille kuin asiakkaillekin. Tässä kehittämistyössä ja käyttäjäkokemusten keruussa riittää opinnäytetyö- ja hanketyöaiheita useille opiskelijoille.
https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/sosiaalinen-robotiikka-tulee-mukaan-hoitotyon-opetukseen
https://tamk-blogi.tamk.fi/tag/sosiaalinen-robotiikka/
Lue lisää sosiaalisen robotiikan mahdollisuuksista hoitotyössä
https://sites.tuni.fi/tamk-julkaisut/terveys/sosiaalinen-robotiikka-osaksi-hoitotyota-sallamaari-isoniemi-jenna-lamberg-ja-sari-himanen/
Kommentit